How language generates change – on some individual and social aspects of persuasion
Jak język generuje zmiany – perswazja w wymiarze indywidualnym i społecznym
persuasion
relational models
social aspects of persuasion
modele relacyjne
perswazja
społeczny wymiar perswazji
The text argues that there is a crucial difference between persuasion concerning individual choices that have no social consequences (ego-centric perspective), and persuasion concerning decisions that, even if taken by an individual, have broader social implications (nos-centric perspective). In particular, this difference implies different cognitive models that are activated in both cases. A natural corollary to those differences are different persuasive strategies. In the case of social persuasion (nos-centric perspective), persuasion relies on the so called relational models, models of our understanding of how decisions are taken within a social context.
Jednym z podstawowych uwarunkowań dyskursu perswazyjnego jest perspektywa rozumienia natury podejmowanych wyborów. Perswazja może dotyczyć albo takich wyborów, które mają znaczenie wyłącznie dla osoby podejmującej określoną decyzję (perspektywa ego-centryczna), albo też wyborów, których znaczenie i implikacje mają szerszy wymiar społeczny (perspektywa nos-centryczna). To rozróżnienie oznacza także, że w dyskursie perswazyjnym aktywowane są różne modele kognitywne, oraz, co za tym idzie, stosowane są różne strategie perswazyjne. Tekst pokazuje, w jakim sensie perswazja społeczna opiera się na tzw. modelach relacyjnych, opisujących naturę decyzji podejmowanych w kontekście społecznym, i w jaki sposób modele te wpływają na konkretne wybory językowe.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89653 ISBN 978-83-62618-37-8
Komunikacja a zmiana społeczna, s. 45-58
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 19, 2021
Jun 13, 2018
369
435
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/95525
Edition name | Date |
---|---|
Jak język generuje zmiany – perswazja w wymiarze indywidualnym i społecznym | Mar 19, 2021 |
Kokot, Rajnhardt Kalisz, Tomasz. Red.
Kokot, Rajnhardt Kalisz, Tomasz. Red.
Wiśniewska, Małgorzata Dembowska, Izabela. Red. Szostak, Maciej. Red.
Mitręga, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.