The Phenomenon of Existential Dimensions of Utopian Thinking
Fenomen egzystencjalnych wymiarów myślenia utopijnego
models of utopian thinking
existential experience
educational experience
phenomenological analysis
modele myślenia utopijnego
doświadczenie egzystencjonalne
doświadczenie edukacyjne
analiza fenomenologiczna
The author distinguishes and analyzes two types of utopian thinking and the accompanying idealistic reasoning heuristics. The first model of utopian thinking can be summarized as one absolutizing The-Same (that-which-is-the-same), while the second consists in absolutizing The-Other (that-which-is-entirely-other). A metaphorical exemplification of the first model is the topos associated with the mythological tale of Odysseus' homeland; the same role in the case of the second model is played by the topos represented by the biblical story of Abraham and the Promised Land. In each of these models, we are dealing with emphasis being placed on the existential dimension of seeking the path „towards”: in the first case, to an already-familiar place (The-Same), and in the second case, to a place not yet known (The-Other). The-Same and The-Other, however, are not simple and pure antinomies, because The-Same contains constitutively an element of The-Other, while an element of The-Same can be found within The-Other as well. Human educational experience, considered in terms of idealistic absolutization of The-Same and The-Other and the existential dialectic of their unequivalence thus appears to be suspended between hope and the need to return to the native land (reality of The-Same), and the hope and desire to enter the Promised Land (reality of The-Other).
Autor podejmuje analizę dwóch typów myślenia utopijnego oraz towarzyszących im idealistycznych heurystyk rozumowania. Pierwszy model myślenia utopijnego można określić mianem absolutyzacji Tego-Samego (tego-co-jest-takie-samo),a drugi absolutyzacji Tego-Innego (tego-co-jest-całkowicie-inne). Metaforyczną egzemplifikacją pierwszego modelu jest topos związany z mitologiczną opowieścią o ziemi ojczystej Odyseusza, a drugiego topos związany z biblijną opowieścią o ziemi obiecanej Abrahama. W każdym z tych modeli mamy do czynienia z wyeksponowaniem egzystencjalnego wymiaru poszukiwania drogi „do”: w pierwszym przypadku doznanego już miejsca (Tego-Samego), a w drugim przypadku do nieznanego jeszcze miejsca (Tego-Innego). Owe figury Tego-Samego i Tego-Innego nie są jednak prostymi antynomiami, ponieważ w Tym-Samym konstytutywnie zawarty jest pierwiastek Tego-Innego, a w Tym-Innym zawarty jest element Tego-Samego. Doświadczenie edukacyjne człowieka rozpatrywane w kategoriach idealistycznej absolutyzacji Tego-Samego i Tego-Innego oraz egzystencjalnej dialektyki ich nierównorzędności jawi się zaś jako rozpostarte pomiędzy nadzieją i potrzebą powrotu do ziemi ojczystej (rzeczywistości Tego-Samego) oraz nadziei i potrzeby wkroczenia do ziemi obiecanej (rzeczywistości Tego-Innego).
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78773 ISBN 978-83-62618-23-1
Utopia a edukacja, T.1, s. 11-24.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 1, 2023
Feb 1, 2017
181
206
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81187
Edition name | Date |
---|---|
Fenomen egzystencjalnych wymiarów myślenia utopijnego | Sep 1, 2023 |