Object

Title: Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem

Alternative title:

The meaning and possibility of education in utopian realization. Reflection written by chance

Creator:

Przanowska, Małgorzata

ORCID:

0000-0002-2109-7898

Subject and Keywords:

question   questionness   openness   sense of education   meaning of education   euducation   freedom   creatvity   recognition   movement of being   thinking   experience   change   transformation of life   education   theoria  
pytanie   pytajność   otwartość   sens edukacji   edukacja   wolność   twórczość   rozpoznanie   ruch istnienia   myślenie   doświadczenie   zmiana życia   kształtowanie, theoria

Abstract:

Utopia and education, and their mutual relations, are discussed in the article. The author points out a hermeneutic impulse for understanding the relationship between utopia and education: the experience of questionnes or the questionnes of experience. It is expressed in the motif of being a guardian of openness and the possibility of creativity. The author also offers an intellectual exercise to grasp the meaning of education that goes beyond the instrumental meaning (education as a tool to improve the world). The article ends with the conclusion that education is, in a sense, eudcation, that is, a participation in the joy of recognizing a happy, fulfilled life. Such recognition includes the joy of keeping possibilities (of life) open.  

W artykule postawione zostaje pytanie o utopię i edukację oraz o ich wzajemne związki. Autorka ukazuje impuls hermeneutycznego odczytania tych związków w doświadczeniu pytajności i pytajności doświadczenia, które streszcza się w motywie strzeżenia otwartości i możliwości tworzenia. Autorka proponuje ćwiczenie intelektualne (utopistyczne), aby spróbować dostrzec inny niż użytkowo--instrumentalny (narzędzie naprawy lub ulepszenia świata) sens edukacji. W rezultacie dochodzi do wniosku, że edukacja posiada możliwość i rzeczywistość bycia eudukacją, czyli udziałem w radości rozpoznawania i otwierania możliwości szczęśliwego życia.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2022

Resource Type:

text  
tekst

Detailed Type:

chapter  
rozdział

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136856   doi:10.34616/146562       ISBN 978-83-62618-75-0

Language:

pol

Access rights:

Attribution, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

License:

Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 4.0)  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)

Rights holder:

Copyright by Małgorzata Przanowska

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

z.m.

Object collections:

Last modified:

Sep 1, 2023

In our library since:

Mar 20, 2023

Number of object content hits:

17

Number of object content views in PDF format

19

All available object's versions:

https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146562

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information