Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem
The meaning and possibility of education in utopian realization. Reflection written by chance
question
questionness
openness
sense of education
meaning of education
euducation
freedom
creatvity
recognition
movement of being
thinking
experience
change
transformation of life
education
theoria
pytanie
pytajność
otwartość
sens edukacji
edukacja
wolność
twórczość
rozpoznanie
ruch istnienia
myślenie
doświadczenie
zmiana życia
kształtowanie, theoria
Utopia and education, and their mutual relations, are discussed in the article. The author points out a hermeneutic impulse for understanding the relationship between utopia and education: the experience of questionnes or the questionnes of experience. It is expressed in the motif of being a guardian of openness and the possibility of creativity. The author also offers an intellectual exercise to grasp the meaning of education that goes beyond the instrumental meaning (education as a tool to improve the world). The article ends with the conclusion that education is, in a sense, eudcation, that is, a participation in the joy of recognizing a happy, fulfilled life. Such recognition includes the joy of keeping possibilities (of life) open.
W artykule postawione zostaje pytanie o utopię i edukację oraz o ich wzajemne związki. Autorka ukazuje impuls hermeneutycznego odczytania tych związków w doświadczeniu pytajności i pytajności doświadczenia, które streszcza się w motywie strzeżenia otwartości i możliwości tworzenia. Autorka proponuje ćwiczenie intelektualne (utopistyczne), aby spróbować dostrzec inny niż użytkowo--instrumentalny (narzędzie naprawy lub ulepszenia świata) sens edukacji. W rezultacie dochodzi do wniosku, że edukacja posiada możliwość i rzeczywistość bycia eudukacją, czyli udziałem w radości rozpoznawania i otwierania możliwości szczęśliwego życia.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136856 doi:10.34616/146562 ISBN 978-83-62618-75-0
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Copyright by Małgorzata Przanowska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 1, 2023
Mar 20, 2023
17
19
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146562
Edition name | Date |
---|---|
Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem | Sep 1, 2023 |