Criticism of the „culture of exclusions” in the teaching of pope Francis
Krytyka „kultury wykluczenia” w nauczaniu papieża Franciszka
Church without barriers
culture meetings
culture of exclusion
inclusive pedagogy
Pope Francis
edukacja inkluzji
Kościół bez barier
kultura spotkania
kultura wykluczenia
papież Franciszek
pedagogia inkluzji
Over the centuries the understanding of the problem of exclusion was inconstant. But always remained with a strong connection with the epoch, culture, people’s living standard. Also the views on the moral assessment of the actions that cause social exclusion were changeable. Quite often excluded were seen as parasites decent societies. In many cases, the exclusion has been interpreted as a chosen way of life made by many wise men. There are also different, competing models explaining the reasons and ways to conceptualize. ‘the culture of exclusion’. The paper exams this problem in the framework of a specific religious group – the Roman Catholic Church. A measure of this attitude may be the current teaching of the Pope Francis.
Na przestrzeni wieków rozumienie problemu wykluczenia było niestateczne. Zawsze jednak pozostawało w silnym związku z epoką, kulturą, standardem życia ludzi. Przeobrażały się także poglądy dotyczące oceny moralnej działań powodujących wykluczenie społeczne. Dosyć często wykluczonych postrzegano jako „pasożytów porządnych społeczeństw”. W wielu przypadkach ekskluzję interpretowano jako wybraną drogę życia wielu mędrców. Niejednokrotnie w odniesieniu do tego samego typu społeczeństwa stosowane są odmienne, konkurujące ze sobą, modele wyjaśniania przyczyn wykluczenia i sposoby konceptualizacji tak zwanej kultury wykluczenia. Jeśli ograniczyć się tylko do społeczeństwa funkcjonującego w ramach określonej grupy religijnej, w tym wypadku Kościoła rzymskokatolickiego, warto przyglądnąć się jego reakcji na obserwowane, negatywne zjawisko „kultury wykluczenia”. Miernikiem tejże postawy może być treść nauczania aktualnego, duchowego i jurydycznego przywódcy tego Kościoła, czyli papieża Franciszka, który objął ten urząd w marcu 2013 roku.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89161 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 64-76
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 3, 2018
262
300
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94563
Edition name | Date |
---|---|
Krytyka „kultury wykluczenia” w nauczaniu papieża Franciszka | May 18, 2023 |