„Forgotten dimension in the lives and experiences”? Spirituality and religiosity of an adult with intellectual disability in a research context
„Zapomniany wymiar doświadczeń”? Duchowość i religijność dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście badawczym
adulthood
inclusion
intellectual disability
religious education
religiousity
special education
spirituality
dorosłość
duchowość
edukacja religijna
inkluzja
niepełnosprawność intelektualna
pedagogika specjalna
religijność
The history of reshaping social status of a person with intellectual disability indicates to prolonged denial of having a „religious” or „spiritual” sphere of life – however it was defined. Contemporary socio-cultural context also creates ambiguous terms for revaluating mentioned areas. There grows a number of publications dedicated to the idea of inclusive religious education, which connects catechization and newest pedagogical advances. Significantly less papers consider the voice of adults with intellectual disability. Fulfilling this epistemic gap would help to explore the unknown dimensions of needs of people with intellectual disabilities. The overview of chosen publications allowed to reflect on this theme. It also initiated some thoughts on relations between the notions of „religiousity”, „spirituality” and „inclusion”.
Historia kształtowania pozycji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni publicznej wiedzie przez długotrwałe odmawianie prawa do posiadania sfer „religijnej” czy „duchowej” – jakkolwiek bywały one definiowane. Również współczesny kontekst kulturowo-społeczny tworzy niejednoznaczne warunki dla ich uznania. Wzrasta liczba opracowań teoretyczno-metodycznych poświęconych idei inkluzyjnej edukacji religijnej, łączącej działalność katechetyczną z najnowszymi wytycznymi pedagogiki specjalnej. Nieliczne publikacje, biorące pod uwagę głos osób zainteresowanych, obnażają jednak utrzymującą się „lukę poznawczą”, której wypełnienie mogłoby przynieść pewne korzyści wspomnianej populacji. Przegląd wybranych pozycji badawczych umożliwił wskazanie niektórych aspektów duchowości i religijności dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. W świetle wyłaniającego się dyskursu zainicjowana została refleksja na temat relacji pomiędzy kategoriami duchowości, religijności i inkluzji.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89171 ISBN 978-83-62618-34-7
Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej, s. 217-233
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 3, 2018
272
306
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94573
Bąbka, Jarosław
Szalast, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Ferenz, Krystyna. Red. Kowalska, Ewa. Red.
Cytowska, Beata Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Winczura, Barbara. Red.
Kaffemaniene, Irena Alisauskiene, Stefanija
Jakubas, Agata