Laboratoria przyszłości. Ekowioski jako projekty edukacyjno-utopijne
Laboratories of the future. Ecovillages as educational and utopian projects
ecovillage
environmental anthropology
education
local environmental knowledge
Global Ecovillage Network
utopia
ekowioski
antropologia środowiska
edukacja
lokalna wiedza środowiskowa
Global Ecovillage Network
utopia
In this paper, I elaborate on educational projects undertaken by ecovillages and Global Ecovillage Network in the context of both utopian and laboratorian metaphors used to describe the character and activities of ecovillage movement and the global environmental issues addressed by ecovillages in the local context. I argue that ecovillages produce a kind of local environmental knowledge which is the answer to the global environmental crisis and which they try to spread by different educational activities. I show how both the processes of production and distribution of that knowledge is guided by the utopian and laboratorian metaphors. Utopian metaphor gives the vision, mission, goal and particular, characteristic diagnosis of the global issues. Laboratorian metaphor – following the Latourian ideas of scaling – gives the tools to find the solutions to the problem diagnosed by utopian thinking. I describe education as being at the same time a laboratorian attempt to scale up the locally produced knowledge and as having utopian aspirations of universality.
Artykuł podejmuje problematykę oddolnych działań podejmowanych w obliczu światowego kryzysu klimatycznego. Za przykład podmiotów podejmujących takie działania służą ekowioski – tradycyjne lub intencjonalne społeczności mające na celu regenerację środowiska społecznego i naturalnego. W artykule przedstawiono analizę działań podejmowanych przez środowiska ekoosadnicze poprzez pryzmat dwóch metafor używanych na określenie ekowiosek: metafory ekowioski-laboratorium oraz ekowioski-utopii. Spojrzenie na funkcjonowanie tych społeczności poprzez wyżej wymienione metafory pozwala zobaczyć, w jaki sposób definiują przyczyny kryzysu środowiskowego oraz jakie cele przyświecają wypracowywaniu rozwiązań tych problemów. Wskazuję, że ekowioski można – inspirując się rozmyślaniami Bruno Latoura – postrzegać jako laboratoria przyszłości: miejsca diagnozowania globalnych problemów, poszukiwania ich rozwiązań w mikroskali i prób skalowania (upscaling) tych rozwiązań poprzez działania edukacyjne.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109626 ISBN 978-83-62618-56-9
Utopia a edukacja, T. 4, s. 203-221
Copyright by Marcin Krassowski
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 1, 2023
Jul 16, 2020
353
363
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119701
Edition name | Date |
---|---|
Laboratoria przyszłości. Ekowioski jako projekty edukacyjno-utopijne | Sep 1, 2023 |