Remarks on School Heterotopia and Its Utopian Intentions
Uwagi do heterotopii szkoły i jej utopijnej intencji
Lasswitz
utopia
heterotopia
education
school
Lasswitz
utopia
heterotopia
edukacja
szkoła
According to Kurd Lasswitz, the founder of German science fiction, technological utopias of educational system provoke the fundamental question of the functions and objectives of a school, question of tension between its utopian intention and heterotopian space that it occupies. The article is an attempt to define the extent of heterotopian school space and its product – tops of the class, presenting school as cultural tool of civilizing process.
Technologiczne utopie systemu edukacji według Kurda Lasswitza, twórcy niemieckiej fantastyki naukowej, stawiają kluczowe pytanie o funkcje i cele szkoły, przeszłej i przyszłej – o napięcie między jej utopijną intencją a heterotopijną przestrzenią, którą zajmuje. Artykuł podejmuje więc próbę określenia wymiarów przestrzeni heterotopii szkoły, a także jej wytworu – prymusa, ukazując szkołę jako kulturowe narzędzie cywilizowania człowieka
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78774 ISBN 978-83-62618-23-1
Utopia a edukacja, T.1, s. 25-36.
Copyright by Jarosław Barański
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Feb 1, 2017
179
210
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81188
Edition name | Date |
---|---|
Uwagi do heterotopii szkoły i jej utopijnej intencji | Mar 13, 2023 |
Chojnacka, Barbara Ciarcińska, Katarzyna