Literackie dystopie dla młodzieży – wizje zbiorowej przyszłości
Literary dystopia for young people – different visions of the future collective
dystopia
utopia
education
future
school
dystopia
utopia
edukacja
przyszłość
szkoła
The Author wrote an article about dystopia in young adult literature. She analyzed them as collective future projects. The collective future is an exercise in social imagination. Due to the category of collective future, we can think about the future of communities and individuals. The collective future can be designed as utopia or dystopia. Philosophers, writers as well as economists, politicians, priests and pedagogues deal with the designing of what life will look like for the next generations. Currently, dystopias are an extremely interesting way of designing the collective future. Young people are interested in dystopias because they can see in them the reasons for the malfunctioning of the community. I analyze books on dystopia addressed to young people. I focus on the institution of the school, because this theme shows the importance of education for the functioning of the community.
W artykule Autorka przedstawia wybrane literackie dystopie dla młodzieży i zwraca uwagę, że mogą one być analizowane jako wizje zbiorowej przyszłości. Przyszłość zbiorowa ma charakter wyobrażony, jest ćwiczeniem społecznej wyobraźni, opiera się na tym, co chcemy zachować (lub zmienić) dla przyszłych pokoleń. Może ona przybierać charakter utopijny lub dystopijny. Projektowanie tego, jak będzie wyglądało życie kolejnych pokoleń, jest obiektem zainteresowania nie tylko filozofów, pisarzy, ale również wielu instytucji (państwa, szkoły, kościoła). Nie ulega wątpliwości, że współcześnie literackie dystopie stanowią niezwykle interesujący sposób projektowania przyszłości zbiorowej. Dystopijne wizje i sposoby ich przezwyciężanie stanowią dla nastolatków rodzaj atrakcyjnego ćwiczenia wyobraźni społecznej, w obrazowy sposób ukazują im wadliwe funkcjonowanie całych społeczności, ale też dają nadzieję na zmianę. Analizując literaturę dystopijną, skierowaną do młodych ludzi, warto skoncentrować się na obrazie szkoły, ponieważ ukazuje on, jakie znacznie dla funkcjonowania społeczności ma edukacja i co może się wydarzyć, gdy zostanie ona podporządkowana (na przykład) polityce.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109635 ISBN 978-83-62618-56-9
Utopia a edukacja, T. 4, s. 319-338
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 22, 2023
Jul 16, 2020
879
889
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119708
Edition name | Date |
---|---|
Literackie dystopie dla młodzieży – wizje zbiorowej przyszłości | Mar 22, 2023 |
Suwalska, Arleta Gromysz, Jowita. Red. Włodarczyk, Rafał. Red.
Chojnacka, Barbara Ciarcińska, Katarzyna