Dwojak-Matras, Agnieszka
Kalinowska, Katarzyna
Koterwas, Agnieszka
0000-0002-4448-337X 0000-0003-2657-6107 0000-0002-4541-5459
research integrity
research ethics
models of university
dialogical methods
Path2Integrity
rzetelność naukowa
integralność naukowa
etyka badawcza
modele uniwersytetu
metody dialogowe
Path2Integrity
Today one of the most important challenges for European academic culture is the development of academic integrity (Research Integrity – RI) and research ethics (Research Ethics – RE) principles at universities. The text presents two main strategies for rooting RI / RE at academies. The first combines the liberal-technocratic model of the university and an individualistic approach to scientific practices – research ethics and research integrity are intertwined in the paths of personal educational and professional careers. The second strategy arises from the definition of science as a common value and refers to the collective vision of the university – building a culture of scientific integrity is subordinate to the implementation of social roles of science and scientific ethos. Both visions of the university, as well as the very idea of a single model of ethics in the face of the massification of higher education are of utopian – the desired model as much as unreachable. The presented article is based on the results of research carried out as part of the Path2Integrity project financed from the Horizon 2020 program.
Obecnie jednym z najważniejszych wyzwań dla europejskiej kultury akademickiej jest rozwój zasad uczciwości akademickiej (Research Integrity – RI) i etyki badań (Research Ethics – RE) na uniwersytetach. W tekście przedstawiono dwie główne strategie zakorzenienia badań naukowych i innowacji na uczelniach wyższych. Pierwsza z nich łączy liberalno-technokratyczny model uczelni z indywidualistycznym podejściem do praktyk naukowych – etyka badawcza i uczciwość badawcza są częścią ścieżek osobistych karier edukacyjnych i zawodowych. Druga strategia wynika z definicji nauki jako wspólnej wartości i odnosi się do zbiorowej wizji uczelni – budowanie kultury rzetelności naukowej jest podporządkowane realizacji społecznych ról nauki i etosu naukowego. W obliczu masowego rozwoju szkolnictwa wyższego zarówno wizje uczelni, jak i sama idea jednego modelu etyki są utopijne – to model zarazem pożądany, jak i nieosiągalny. Prezentowany artykuł jest oparty na wynikach badań przeprowadzonych w ramach projektu Path2Integrity, finansowanego z programu Horyzont 2020.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109630 ISBN 978-83-62618-56-9
Utopia a edukacja, T. 4, s. 245-261
Copyright by Agnieszka Dwojak-Matras Copyright by Katarzyna Kalinowska Copyright by Agnieszka Koterwas
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 22, 2023
Jul 16, 2020
120
147
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119703
Edition name | Date |
---|---|
Uczenie rzetelności naukowej jako dążenie do utopii. Strategie rozwoju kultury rzetelności naukowej na uniwersytetach | Mar 22, 2023 |
Uniwersytet Wrocławski. Pracownia Badań Praw Orientalnych Uniwersytet Wrocławski. Katedra Doktryn Politycznych i Prawnych Sadowski, Mirosław (1964- ). Red.
Zaśko-Zielińska, Monika Majewska-Tworek, Anna Śleziak, Marta Tworek, Artur
Jabłoński, Mariusz. Red.
Michalak, Renata