Pedagogical practice in the context of the reorganization of personnel knowledge about the teaching of future teachers. The proposal to change the model of teacher education
Praktyka pedagogiczna kontekstem reorganizacji personalnej wiedzy o nauczaniu przyszłych nauczycieli. Propozycja zmiany modelu kształcenia nauczycieli
competences
model of teacher training
pedagogical practice
professional identity of teachers
university education
kompetencje
kształcenie akademickie
model kształcenia nauczycieli
praktyka pedagogiczna
tożsamość zawodowa nauczycieli
The article presents reflections on the importance of teaching practice in constructing the professional role of candidates for teachers. Besides, it has stressed the value of the high-quality educational practice in learning and enrichment of the relevant experiences in the process of crystallizing the professional identity of adepts of the art of teaching. The article drew attention to the need of developing their key competences in the course of the academic training that led to achieving self-awareness of being a professional. In addition, the article presents an innovative model of candidates for teachers education based on the implementation of changes in the educational environment.
W artykule zaprezentowano refleksje na temat znaczenia praktyki pedagogicznej dla konstruowania roli zawodowej kandydatów na nauczycieli. Jednocześnie podkreślono wartość wysokiej jakości praktyki edukacyjnej dla zdobywania i wzbogacania doświadczeń istotnych w procesie krystalizowania tożsamości zawodowej adeptów sztuki nauczania. Zwrócono uwagę na konieczność rozwijania ich kompetencji kluczowych w toku kształcenia akademickiego, które prowadzą do bycia samoświadomym profesjonalistą. Ponadto zaprezentowano innowacyjny model kształcenia nauczycieli, oparty na wdrażaniu zmian w środowisku edukacyjnym.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89420 ISBN 978-83-62618-36-1
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 21, 2022
Mar 12, 2018
160
178
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94923
Olejnik-Krupa, Emilia
Zamecka-Zalas, Olga
Jezierska-Wiejak, Elżbieta