Man, woman,... a disabled person? gender (in) disability and education in the family
Kobieta, mężczyzna,... osoba niepełnosprawna? Płeć (w) niepełnosprawności a wychowanie w rodzinie
disabled person
disabled woman
third sex
social functioning
osoba niepełnosprawna
kobiety niepełnosprawne
trzecia płeć
funkcjonowanie społeczne
The main purpose of the research was to find out the situation related to the social functioning of women with physical disabilities and the perception of their disability. The study was conducted in 2014 in Lubuskie; it included 92 women with disabilities. These were women with reduced mobility. Research was carried out individually and consisted of completing a questionnaire. I used the method of in-depth interview and questionnaire interview. The resulting material was then analyzed qualitatively and quantitatively by myself. I chose to analyze some questions relevant to the context of measures taken in the article. The concept of social marking was applied to explain the attitudes adopted towards people with disabilities. Current attitudes exhibited towards women with disabilities and the perception of their disability are the result of many years of treating them as the dregs of society and denying them their right to a normal social life. The main limitations in the functioning of these people are not related to the lack of physical fitness, but are a reaction of the social environment on disability and how it is perceived.
Problematyka podejmowana w artykule odnosi się do obszaru zarówno pedagogiki społecznej, jak i pedagogiki specjalnej. Poruszane rozważania stanowią próbę egzemplifikacji pomijania płci w odniesieniu do osób niepełnosprawnych traktowanych w sposób globalny, z pomijaniem różnicy wynikającej z płci. Głównym celem prowadzonych badań było poznanie sytuacji związanych z funkcjonowaniem społecznym kobiet niepełnosprawnych ruchowo oraz percepcją własnej niepełnosprawności. Badania przeprowadzono w 2014 roku na terenie województwa lubuskiego, objęto nimi 92 kobiety niepełnosprawne. W badaniach ograniczono grupę kobiet z niepełnosprawnością do kobiet z dysfunkcją narządu ruchu. Badania prowadzone były indywidualnie i polegały na wypełnieniu kwestionariusza. Charakter badań implikował metodę i narzędzie badawcze. Zasadne było odwołanie się do metody wywiadu pogłębionego i kwestionariusza wywiadu. Uzyskany materiał poddałam następnie analizie jakościowej i ilościowej. Spośród wielu pytań, jakie zadałam niepełnosprawnym kobietom do niniejszej analizy wybrałam kilka istotnych dla kontekstu podjętych w artykule rozważań. Dla wyjaśniania postaw przyjmowanych wobec osób niepełnosprawnych, a w szczególności sytuacji niepełnosprawnych kobiet, z powodzeniem zastosowanie może znaleźć koncepcja naznaczania społecznego. Koncepcja ta, przyjmując społeczny model niepełnosprawności, definiuje ją tym samym jako ograniczenie w pełnieniu ról społecznych. W konsekwencji niepełnosprawność w reakcjach otoczenia traktowana jest jako dewiacja, a osobom nią dotkniętym nadawane są tzw. etykietki, przypisujące je tym samym do określonej kategorii. Konieczne wydaje się zwrócenie uwagi na fakt, iż aktualne postawy przejawiane wobec kobiet niepełnosprawnych oraz percepcja własnej niepełnosprawności stanowią wynik wieloletniego traktowania ich jako marginesu społecznego, przy jednoczesnym odmawianiu im prawa do normalnego życia społecznego. Główne ograniczenia w funkcjonowaniu tych osób stanowią nie tyle przyczyny związane z brakiem sprawności fizycznej, ile reakcje otoczenia społecznego na niepełnosprawność i jej odbiór.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:91670 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 16 (2/2017)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
28 mar 2022
17 paź 2018
365
443
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/97738
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Kobieta, mężczyzna,... osoba niepełnosprawna? Płeć (w) niepełnosprawności a wychowanie w rodzinie | 28 mar 2022 |
Banach, Iwona Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
Smugowska, Marcelina Majka-Rostek, Dorota. Red. Banaszak, Ewa. Red. Czajkowski, Paweł. Red. Kopciewicz, Lucyna. Rec.
Komorowska, Olga Szalonka, Katarzyna. Red.
Witczak, Ewa Cieślak, Małgorzata Śledzińska, Katarzyna Lao, Marek Gromadzińska, Ewa Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red. Waniowski, Paweł. Rec. Niemczyk, Agata. Rec.
Pietras-Mrozicka, Małgorzata Nowak, Wioletta. Red. Szalonka, Katarzyna. Red.
Uerpmann-Wittzack, Robert Krzan, Bartłomiej. Red.
Błażewski, Maciej (1986- ) Górnicki, Leonard. Red.