The metaphor of economy and consumption in human relationships
Metafora ekonomii i konsumpcji w relacjach międzyludzkich
communication
consumerism
interpersonal relationships
logic of economics
komunikacja
konsumpcjonizm
logika ekonomii
relacje międzyludzkie
Many scholars point to the fact that the logic of economics: maximization of utility, profit and productivity, is found not only in the rules of free-market economy, work or consumption of goods and services, but also in the sphere of interpersonal relations. Commonly used terms, words, or phraseologies that describe relationship with another person, point to the penetration of the logic of hard economics into this sphere of life. According to the thesis of language determinism, the language we use in communication with others also has the power to create reality. The unreflective use of certain concepts makes them a part of the familiar „normal world”, not only do not arouse resentment, but even surprise or dissonance, moreover, affect our behaviour in the face of various events and with other people.
Wielu badaczy wskazuje na fakt, że logika ekonomii, czyli maksymalizacja użyteczności, zysków, wydajności, nie tylko znajduje wyraz w regułach gospodarki wolnorynkowej, wykonywanej pracy zawodowej czy konsumpcji dóbr i usług, lecz także nie pozostaje bez wyraźnego wpływu na sferę stosunków międzyludzkich. Powszechnie używane pojęcia, słowa czy związki frazeologiczne, opisujące relację z drugim człowiekiem, wskazują na przenikanie logiki twardej ekonomii do tej sfery życia. Zgodnie z tezą determinizmu językowego język, jakiego używamy w komunikacji z innymi, ma też moc kreowania rzeczywistości. Bezrefleksyjne używanie pewnych pojęć sprawia, że stają się one częścią oswojonego, „normalnego” świata i nie tylko nie budzą niechęci czy nawet zdziwienia bądź jakiegokolwiek dysonansu, lecz także wpływają na nasze zachowania w obliczu różnych zdarzeń oraz w stosunku do innych ludzi.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89652 ISBN 978-83-62618-37-8
Komunikacja a zmiana społeczna, s. 31-43
Copyright by Małgorzata Biedroń
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jun 15, 2021
Jun 13, 2018
169
202
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/95524
Edition name | Date |
---|---|
Metafora ekonomii i konsumpcji w relacjach międzyludzkich | Jun 15, 2021 |