Home as Childhood and Growing-up Space – (Auto)biographical Contexts in Coaching Activities
Dom jako przestrzeń dzieciństwa i dorastania – (auto)biograficzne konteksty w pracy coachingowej
coaching
family
home
life coaching
relation space
territory
coaching
dom
life coaching
miejsce
rodzina
terytorium
The text characterises coaching as a non-directive form of individual support. It points out that in the coaching context, the process of self-improvement and enhancing one’s individual reflections is mostly future oriented. Nevertheless, to realise, i.e. to identify and name one’s individual and interpersonal resources one often needs to think deeply of the course of one’s life in the context of time and space. In this aspect, one’s family-of-origin home is depicted as space (place, territory) where the biographical daily life occurs in the physical and interpersonal sense. The functions of home and some contexts in which home is analysed in the social and environmental psychology are underlined. Next, the text demonstrates how selected exercises that focus on analysing home as childhood and growing-up space might be used in the life-coaching activities.
W tekście dokonano charakterystyki coachingu jako niedyrektywnej formy wsparcia jednostki. Wskazano na to, że proces samodoskonalenia i pogłębiana refleksji indywidualnej w kontekście coachingowym skierowany jest przede wszystkim ku przyszłości. Niemniej jednak uświadomienie sobie – zidentyfikowanie i nazwanie posiadanych zasobów na poziomie indywidualnym i interpersonalnym – wymaga często namysłu nad przebiegiem dotychczasowego życia w kontekście miejsca i czasu. W tym aspekcie ukazano dom rodziny pochodzenia jako przestrzeń (miejsce, terytorium) rozgrywania się codzienności biograficznej w sensie fizycznym oraz interpersonalnym. Wskazano na funkcje domu i niektóre konteksty jego analizy w społecznej psychologii środowiskowej. Następnie wybiórczo pokazano możliwości wykorzystania przykładowych ćwiczeń związanych z analizą domu jako przestrzeni dzieciństwa i dorastania w ramach life coachingu.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89181 ISBN 978-83-62618-29-3
Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym, s. 39-52
Copyright by Magdalena Piorunek
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Aug 16, 2022
Jan 4, 2018
250
294
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94586
Edition name | Date |
---|---|
Dom jako przestrzeń dzieciństwa i dorastania – (auto)biograficzne konteksty w pracy coachingowej | Aug 16, 2022 |