Intergenerational transmission of values in Polish families in the Second Republic in the context of educational ideology of the state in years 1918–1939
Międzygeneracyjna transmisja wartości w rodzinach polskich w Drugiej Rzeczypospolitej w kontekście ideologii wychowawczej państwa w latach 1918–1939
family
education
values
culture
The Second Republic of Poland
rodzina
wychowanie
wartości
kultura
Druga Rzeczpospolita
The family in Europe at the turn of the 19th and the 20th century
Rodzina w Europie na przełomie XIX i XX wieku
The intergenerational transmission of values is an indispensable condition of the continuity of a culture, and thus it guarantees the survival of the group. Entering theworld of values is inherent in the education of the young generation. The oldest and most important educational environment is the family, where the child’s personality isshaped and its identity is created. As a result of the intergenerational transmission of values the child acquires knowledge, which is the sum of the experience of previousgenerations. In addition to acquiring the ability to distinguish good from evil, and learning the basic principles and standards governing relationships, the child assimilatesa number of elements that make up the culture – language, history, tradition, beliefs, symbols of religious and national customs and habits.
Międzypokoleniowy przekaz wartości jest niezbędnym warunkiem zachowania ciągłości kultury, a tym samym gwarantem przetrwania grupy. Wprowadzanie w światwartości jest nieodłącznym elementem wychowania młodego pokolenia. Najstarszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym jest rodzina, gdzie w sposób naturalny kształtuje się osobowość dziecka i kreuje jego tożsamość. Wskutek międzygeneracyjnej transmisji wartości dziecko przyswaja wiedzę, która jest sumą doświadczeń wielu minionych pokoleń. Oprócz nabywania umiejętności odróżniania dobra od zła i uczenia się podstawowych zasad oraz norm, regulujących stosunki międzyludzkie, dziecko przyswaja szereg elementów, składających się na kulturę – język, historię, tradycję, wierzenia, symbole religijne i narodowe, obyczaje i zwyczaje.Słowa kluczowe: rodzina, wychowanie, wartości, kultura, Polska 1918–1939.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78138 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 12 (2/2015), s. 51-82
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jul 6, 2023
Jun 20, 2016
524
663
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/79886