Social and cultural conditioning of upbringing in Tatar families in the Second Polish Republic
Uwarunkowania społeczno-kulturowe wychowania w rodzinach tatarskich w Drugiej Rzeczypospolitej
Tatars
family
upbringing
culture
religion
Second Polish Republic
education
Tatarzy
rodzina
kultura
religia
Druga Rzeczpospolita
wychowanie
edukacja
The identities of families at the turn of the 19th and the 20th century
Tożsamości rodzin na przestrzeni XIX i XXI (!) wieku
The Tatar family was an educational environment for successive generations. Its educational influence was essential in the process of the preservation of their own individuality. Tatar families acted according to basic functions, which have stayed the same for centuries, only their significance and stress could change depending on economic, social, and cultural changes influencing the family environment. The aim of the following article is an analysis of Tatar families as a basic educational environment being a basis of preservation of cultural and religious differences of Tatar communities. That question will be presented by showing main problems and difficulties in the family transfer and proposals of counteraction against educational dysfunction in Tatar families in the interwar period, i.e. in the years 1918–1939.
Rodzina tatarska była środowiskiem edukacyjnym dla kolejnych pokoleń. Jej wpływ edukacyjny był kluczowy dla zachowania odrębności. Rodziny tatarskie działały zgodnie z podstawowymi funkcjami, które pozostawały niezmienne przez wieki, jedynie ich znaczenie i nacisk mogły zmieniać się wraz z gospodarczymi, społecznymi i kulturowymi zmianami, wpływającymi na środowisko rodzinne. Celem artykułu jest analiza rodziny tatarskiej jako podstawowego środowiska edukacyjnego, stanowiącego podstawę dla zachowania kulturowej i religijnej odrębności tatarskiej społeczności. To zagadnienie zostanie zaprezentowane przez ukazanie głównych problemów i trudności w przekazie rodzinnym oraz propozycji przeciwdziałania dysfunkcjonalności w rodzinach tatarskich w okresie międzywojennym, czyli w latach 1919–1939.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Walasek, Stefania. Red.
Szerląg, Alicja. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69928 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 9 (2014), s. 201-217
Copyright by Urszula Wróblewska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 3, 2015
512
588
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71567
Edition name | Date |
---|---|
Uwarunkowania społeczno-kulturowe wychowania w rodzinach tatarskich w Drugiej Rzeczypospolitej | Mar 28, 2022 |