The importance of a child’s education in middle class families
Znaczenie edukacji dziecka w rodzinie z klasy średniej
middle school
family
child's education
theory of Pierre Bourdieu
klasa średnia
rodzina
edukacja dziecka
teoria Pierre'a Bourdieu
Family in the media and pedagogical practice
Rodzina w mediach i praktyce pedagogicznej
The following study proves the thesis that in present-day Polish conditions children’s education does not depend on their intellectual capacity, but it rather depends on the financial background, the social and cultural capital and parent’s social class. In addition, family status and family members contribute to a child’s position in a specific social space. At the beginning I would like to indicate Pierre Bourdieu’s theory as the main basis upon which this study is based, afterwards I present selected conceptions and definitions of the middle class. In the next part I describe the research concerning middle class children’s standard of education. This is the background on which I present the program of self-study and its results.
Prezentowane rozważania koncentrują się wokół tezy, że we współczesnych polskich warunkach, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, biografia edukacyjna dzieci uzależniona jest nie tyle od ich kompetencji intelektualnych i kulturowych, ale przede wszystkim od kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego oraz habitusu klasowego rodziny. Bycie członkiem rodziny umieszcza młodego człowieka w określonej przestrzeni społecznej i to bezsprzecznie rodzice mają ważny udział w wyznaczeniu tego miejsca. W związku z tak postawioną tezą, na początku artykułu wskażę na teorię Pierre’a Bourdieu jako podstawową płaszczyznę analiz podjętej problematyki, następnie zaprezentuję wybrane ujęcia definicyjne i koncepcyjne klasy średniej. W kolejnej części tekstu przedstawię stan badań dotyczący jakości edukacji dzieci w rodzinach z klasy średniej i na tym tle opiszę program badań własnych oraz ich wyniki.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Albański, Leszek. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69864 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 8 (2013) ; s. 253-266.
Wychowanie w Rodzinie, T. 8 (2013), s. 253-266
Copyright by Mirosława Nyczaj-Drąg
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 2, 2015
961
1320
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71528
Edition name | Date |
---|---|
Znaczenie edukacji dziecka w rodzinie z klasy średniej | Mar 28, 2022 |