From educating to parental impact. Noticing problems, searching new solutions and taking a risk in child’s school education
Od edukowania do rodzicielskiego działania. O dostrzeganiu problemów, gotowości poszukiwania rozwiązań i podejmowaniu ryzyka w edukacji szkolnej dziecka
child
education
family
school
dzieci
edukacja
rodzina
szkoła
Current social and cultural changes make it harder for individuals to act on their own. Moreover, parents’ separation from teachers affects adversely executing of young generation’s educational and upbringing processes. Conjoint decision making – the actual decision making in major educational matters, as well as educational partnership are increasingly emphasized. This article is a compilation of theoretical and empirical study. The author presents results of research carried out in primary schools in Podkarpacie province from 2013 to 2015. The author categorises parental activity and places it on the scale of educational participation. By isolating areas of parental engagement, the author indicates that referring to parents’ knowledge about cooperation, partnership or dialogue is insufficient, since the knowledge is often incomplete or conventional, at the same time trying to point out practical solutions which would enable coexistence of parents, teachers and parental community. It is a sort of parental path between praxis and techne.
Zachodzące zmiany społeczne i kulturowe sprawiają, że podmiotom coraz trudniej przychodzi działać samodzielnie. Także w odniesieniu do realizacji procesu kształcenia i wychowania młodego pokolenia odizolowanie się rodziców i nauczycieli od siebie nie jest rozwiązaniem sprzyjającym efektywności działań. Coraz powszechniej akcentuje się znaczenie wspólnego podejmowania decyzji – rzeczywistego współdecydowania o ważnych kwestiach edukacyjnych oraz partnerstwa edukacyjnego. Prezentowany artykuł jest opracowaniem teoretyczno-empirycznym. Autorka prezentuje wyniki badań prowadzonych w szkołach podstawowych województwa podkarpackiego w latach 2013–2015. Dokonuje kategoryzacji rodzicielskich aktywności i umiejscawia je na skali partycypacji edukacyjnej. Autorka, wyodrębniając obszary rodzicielskiego zaangażowania, wskazuje, że niewystarczające jest odwoływanie się do posiadanej przez rodziców wiedzy – często potocznej i niekompletnej na temat współpracy, partnerstwa bądź dialogu. Podejmuje także próbę wskazania praktycznych rozwiązań umożliwiających edukacyjne współbycie rodziców z pedagogami i społecznością lokalną. To swoista rodzicielska droga pomiędzy praxis a techne.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89109 ISBN 978-83-62618-30-9
Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 175-186
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Dec 21, 2017
982
1086
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94499
Piecuch, Ewelina Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Ferenz, Krystyna. Red. Kowalska, Ewa. Red.
Nyczaj-Drąg, Mirosława Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Suska, Agnieszka Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.
Wałęga, Agnieszka
Pękala, Anna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.