Secret and Impure Things: An Outline of the Problems and the Role of the Family in the Sexual Educationof Children in the Second Half of the 19th and Early 20th Century. Outline of problems
Sprawy tajemne i nieczyste. Rola rodziny w wychowaniu seksualnym dzieci w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku w świetle poradników. Zarys problematyki
family
education
upbringing
sexual education
children
reference book
wychowanie w rodzinie
edukacja seksualna
dzieci
poradniki
From the philosophical thought of antiquity to contemporary legislative solutions
Od starożytnej myśli filozoficznej do współczesnych rozwiązań legislacyjnych
The aim of this analysis is an attempt to reproduce the commendations that the authors of the guides directed to parents and other family members in reference to sexual education of children and to show the evolution that occurred in the indicated problems during the period. Guides in the field of education, health, and hygiene of children constitute the source material used for the study. Research results indicate that development and operation in the field of child sexuality is influenced by many factors, which is why instructions that family should respect involved many aspects of life – sleeping, eating, clothing, leisure activities(games and toys, reading materials, proper company), etc. Counselling concentrated in main measure on aspects of a child’s sexual awareness and preventing masturbation.
Celem ninejszej analizy jest próba odtworzenia wskazań, które autorzy poradników kierowali do rodziców i innych członków rodziny w odniesieniu do edukacji seksualnej dzieci oraz ukazanie ewolucji, która miała miejsce w odniesieniu do wskazanego problemu w tamtym okresie. Przewodniki w obszarze edukacji, zdrowia oraz higieny dzieci stanową materiał źródłowy wykorzystany w badaniach. Wyniki badań pokazują, że zmiana i działanie w obszarze seksualności dziecka pozostają pod wpływem licznych czynników i dlatego wskazania, których rodzina powinna przestrzegać, obejmowały wiele aspektów życia – sen, jedzenie, ubiór, rozrywki (gry i zabawki, czytanki, odpowiednie towarzystwo) itd. Poradnictwo skupiało się w głównej mierze na aspektach seksualnej świadomości dziecka i przeciwdziałaniu masturbacji.
Uniwersytet Wrocławski Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Jędrychowska, Barbara. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69045 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 7 (2013), s. 127-162
Copyright by Monika Nawrot-Borowska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Nov 26, 2015
604
680
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/70699