sex educators
formal sex education
teachers of education for family life
sexuality
edukatorki seksualne
formalna edukacja seksualna
nauczycielki wychowania do życia w rodzinie
seksualność
The article presents the results of research on the socio-cultural, legal and administrative determinants of sex education. The research aimed at learning about the professional experiences of peoplerelated directly to it. Partially structured interviews were conducted with sex educators and teachers of education for family life living in Warsaw. As it occurred in the course of constructing the sampleand collecting data, education in the area of sexuality is a feminized activity, and there is a shortageof male educators. The paper views Polish sex education in three aspects - its current and its idealimage, as well as the future, which, according to the women participating in the study, may await it.In Poland, there is a dispute over sexual education, and the approach to this topic is polarized. Therespondents assess the current social situation negatively, describing it as “a campaign against sexual education”. They see the future in black colors, but they do everything to ensure that children andyoung people—the most important recipients of their activities—have access to knowledge at thehighest level. The article also presents the participants’ opinions on how sexual education shouldideally look like.
Artykuł prezentuje rezultaty badań dotyczących społeczno-kulturowych, prawnych oraz administracyjnych uwarunkowań edukacji seksualnej. Badania miały na celu poznanie doświadczeń zawodowych osób bezpośrednio z nią związanych. Przeprowadzono częściowo ustrukturyzowane wywiadyz edukatorkami seksualnymi i nauczycielkami wychowania do życia w rodzinie mieszkającymiw Warszawie. Jak się okazało w trakcie konstruowania próby oraz gromadzenia danych, edukowanie w obszarze seksualności jest zajęciem sfeminizowanym, brakuje edukatorów-mężczyzn. Tekstprzybliża polską edukację seksualną w trzech aspektach – jej obecny i idealny obraz, a także przyszłość, jaka, zdaniem kobiet uczestniczących w badaniu, może ją czekać. W Polsce trwa spór o edukację seksualną, ma miejsce polaryzacja podejścia do tego tematu. Respondentki oceniają obecnąsytuację społeczną negatywnie, określają ją jako „nagonkę na edukację seksualną”. Przyszłość widzą w czarnych barwach, jednak robią wszystko, by dzieci i młodzież – najważniejsi odbiorcy ichdziałań – miały dostęp do wiedzy na najwyższym poziomie. Zostały również zaprezentowane opinieuczestniczek badania na temat tego, jak powinna wyglądać edukacja seksualna w idealnej odsłonie.
Uniwersytet Wrocławski. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Socjologii
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133351 doi:10.34616/142709 ISSN 2657-3679
Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych
Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Copyright by Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Socjologii
Sep 26, 2022
Jan 27, 2022
313
141
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142709
Banaszak, Ewa. Red.
Banaszak, Ewa. Red.
Buczkowski, Adam Banaszak, Ewa. Red.
Wiktorowski, Grzegorz Banaszak, Ewa. Red.
Klepczarek, Monika Czernianin, Wiktor. Red.
Dec-Pietrowska, Joanna Walendzik-Ostrowska, Agnieszka