Czeslaw Wycech as the Creator of Educational Policy
Czesław Wycech jako kreator polityki oświatowo-wychowawczej
school reform
organization of schools
self-governing education
school administration
Czesław Wycech
reformy szkolne
organizacja szkół
usamorządowienie oświaty
polityka oświatowa
administracja szkolna
Czesław Wycech
Family in state policies. Institutional support and the discussion in journals
Rodzina w polityce państwa. Instytucjonalne wsparcie i dyskusja na łamach czasopism
Czeslaw Wycech as education minister in the Interim Government of National Unity had taken a number of initiatives aimed at improving the functioning of the organization of education in post-war Poland. He devoted much attention to shaping the territorial division of the school administration. He set himself a target of fully implementing compulsory education. He improved the structure of elementary education, abolished the three-level organization of these schools and established one-year classes. He introduced into elementary schools transitory curricula with partially revised content. He joined the efforts to increase the number of secondary and vocational schools and to popularize pre-school education. He attempted to organise educational management at the level of districts and counties. He came up with some important legislative initiatives, aimed at a comprehensive reform of the Polish system of education. He aspired to open under favourable conditions, the eighth grade of elementary school. He kept improving the teachers` training system in Poland. He wanted to educate the young generation of Poles according to contemporary needs.
Czesław Wycech, jako minister oświaty w Tymczasowym Rządzie Jedności Narodowej, podjął szereg inicjatyw mających na celu usprawnienie organizacji funkcjonowania oświaty w powojennej Polsce. Wiele uwagi poświęcił ukształtowaniu podziału terytorialnego administracji szkolnej. Postawił sobie za cel doprowadzenie do pełnej realizacji obowiązku szkolnego. Poprawił strukturę szkolnictwa powszechnego, zniósł trzystopniową organizację tych szkół i ustanowił klasy jednoroczne. Wprowadził do szkół powszechnych przejściowe programy nauczania o zmienionej częściowo treści. Przystąpił do działań zmierzających do zwiększenia liczby szkół średnich i zawodowych oraz upowszechnienia wychowania przedszkolnego. Podjął próbę uspołecznienia zarządzania oświatą na szczeblu gmin i powiatów. Wystąpił z ważnymi inicjatywami ustawodawczymi, zmierzającymi do kompleksowego zreformowania polskiego systemu oświaty i wychowania. Dążył do uruchomienia w sprzyjających warunkach ósmej klasy szkoły powszechnej. Doskonalił system edukacji kształcenia nauczycieli. Pragnął wychować młode pokolenie Polaków na miarę współczesnych potrzeb.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Walasek, Stefania. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:70068 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 10 (2014), s. 19-35
Copyright by Witold Chmielewski
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 7, 2015
361
443
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71719
Edition name | Date |
---|---|
Czesław Wycech jako kreator polityki oświatowo-wychowawczej | Mar 28, 2022 |
Monarcha-Matlak, Aleksandra. Rec. Marusiak, Jarosław. Rec.
Korczak, Jerzy Red.
Babińska-Górecka, Renata. Red. Jabłoński, Mariusz. Red.
Raszewska-Skałecka, Renata Burdìn, Volodimir. Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red.
Pierzchała, Jacek Blicharz, Jolanta. Red. Zacharko, Lidia. Red. Nitecki, Stanisław. Rec.
Jabłoński, Mariusz. Red.
Śliwerski, Bogusław