The right of a child to education on the background of children’s rights concept
Prawo dziecka do nauki na tle idei praw dziecka
Convention on the Rights of the Child
the right of a child to education
Konwencja o prawach dziecka
prawo dziecka do nauki
The right of a child to education perceived not as a duty or a need, but in a strictly legal sense of this notion, is a State’s obligation to ensure a child with conditions to overall development and education. This issue is in its core bond with the domain of human rights. Development of this idea of rights derived from the nature of human being has gained momentum only in the twentieth century. Because of it, a child is no longer an object of rights (e.g. of parental authority), but first and foremost their subject. A wide catalogue of minor’s rights has its roots developed in the international arena, and has been granted in the international legislation of general level before it was provided in constitutions or codes of particular states. Subsequently, this idea was implemented in the specific documents dedicated to this issue, such was first of all the Convention on the Rights of the Child. The right of the child to education, as one of the basic elements of the development of the youngest citizens is assured with a range of special guaranties. As exemplary one should invoke the framework conventions of the Council of Europe on the minorities, which ensures schooling for these groups, as well as possibility to learn own regional or minority language.
Prawo dziecka do nauki, postrzegane nie jako obowiązek lub potrzeba, lecz w ściśle prawniczym rozumieniu tego pojęcia, to zobowiązanie państwa do zapewnienia dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju i edukacji. Zagadnienie to jest w swej istocie związane z dziedziną praw człowieka. Rozwój tej idei praw wywodzących się z samej istoty człowieczeństwa nabrał tempa dopiero w XX wieku. Dzięki niemu dziecko nie jest już jedynie przedmiotem praw (władzy rodzicielskiej), lecz przede wszystkim ich podmiotem. Szeroki katalog praw najmłodszych swoje korzenie wywodzi z areny międzynarodowej i ugruntowany został w międzynarodowych aktach prawnych rangi ogólnej, zanim opisano to w konstytucjach i kodeksach poszczególnych państw. Dalej rozwijano tę dziedzinę w szczególnych dokumentach poświęconych temu zagadnieniu, przede wszystkim w Konwencji o prawach dziecka. Prawo dziecka do nauki, jako jedno z podstawowych elementów kształcenia najmłodszych obywateli, obwarowane jest szeregiem gwarancji szczególnych. Wymienić tu należy chociażby konwencje ramowe Rady Europy dotyczące ochrony mniejszości narodowych, zapewniające szkolnictwo dla takich grup lub naukę języka mniejszościowego bądź regionalnego.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89107 ISBN 978-83-62618-30-9
Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 145-158
Copyright by Antonina Lewandowska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Dec 21, 2017
1 578
1790
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94497
Edition name | Date |
---|---|
Prawo dziecka do nauki na tle idei praw dziecka | May 18, 2023 |
Raszewska-Skałecka, Renata Burdìn, Volodimir. Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red.
Kusztal, Justyna Kalisz, Tomasz. Red. Kwieciński, Adam. Red.
Mostowik, Piotr (1975- ) Mazurkiewicz, Jacek. Red. Mysiak, Piotr. Red.
Szczepaniak, Damian Jabłoński, Mariusz. Red. Jurczyk, Tomasz. Red. Gutierrez, Patryk. Red. Grabowska, Sabina. Rec. Grabowski, Radosław. Rec.