Object structure
PLMET:

click here to follow the link

Title:

Antonio Gramsci i pedagogika krytyczna. Hegemonia, edukacja i zadania intelektualistów

Creator:

Kruszelnicki, Wojciech

Subject and Keywords:

edukacja   Gramsci, Antonio (1891-1937)   marksizm   pedagogika krytyczna   hegemonia   ideologia   emancypacja

Abstract:

W artykule tym pokazuję zasadniczy wpływ myśli Antonio Gramsciego na formowanie się i rozwój kilku koncepcji funkcjonujących w pedagogice Henry’ego A.Giroux, a także u innych autorów pracujących na polu pedagogiki krytycznej. Odczytuję tu „Notatki z więzienia” Antonio Gramsciego – książkę o przełomowym znaczeniu dla krytycznej filozofii edukacji. Dowodzę, że Girouxowska idea „nauczyciela jako publicznego intelektualisty” ma definitywnie swoje źródła w myśli Gramsciego, z której autor Theory and Resistance in Education czerpie również wtedy, gdy wypowiada się o zagadnieniach o krytycznej wadze dla edukacji, takich jak kultura i ideologia, kultura popularna, podmiotowość, uczniowski głos, wreszcie – wiodąca rola pedagogów w walce o odnowioną sferę publiczną i społeczeństwo demokratyczne.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Włodarczyk, Rafał. Red.   Gromysz, Jowita. Red.

Date issued:

2016

Format:

application/pdf

Identifier:

ISBN 978-83-62618-23-1

DOI:

10.34616/22.19.108

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T.1, s. 109-121.

Rights holder:

Copyright by Wojciech Kruszelnicki

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.