freedom of public assembly
The Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms
public assemblies
spontaneous assemblies to notify them
the European Court of Human Rights
wolność zgromadzeń
zgromadzenia spontaniczne
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
zgromadzenia publiczne
notyfikowanie zgromadzeń
Spontaneous assemblies are a type of public assembly that aims to address a current political or social event that has shocked public opinion. These congregations usually take the form of marches or demonstrations by those taking part in them. The essence of this is that each participant will be able to speak in public in connection with a sudden and unforeseen event. In view of the characteristics of spontaneous gatherings and the number of cases referred to the Strasbourg Court, he argued that taking a spontaneous and impulsive response to the event justifies the impossibility of prior notification to the competent authority, which would make no sense. At the same time, the Court points out that not every public assembly can be considered as a spontaneous assembly, because not every assembly is an immediate response to a specific event and should therefore be notified.
Zgromadzenia spontaniczne są rodzajem zgromadzeń publicznych, których celem jest zajęcie stanowiska wobec bieżącego wydarzenia o charakterze politycznym lub społecznym, które zbulwersowało opinię publiczną. Zgromadzenia te najczęściej przybierają formę marszu bądź demonstracji osób biorącym w nich udział. Ich istotą jest możliwość publicznego zabrania głosu przez każdego uczestnika w związku z nagłym i nieprzewidzianym wydarzeniem. Ze względu na wskazane cechy zgromadzeń spontanicznych i ilość spraw, jakie trafiały do Trybunału w Strasburgu, uzasadnił on, że podjęcie spontanicznej, impulsywnej reakcji na zaistniałe wydarzenie uzasadnia brak możliwości uprzedniego zgłoszenia odpowiedniemu organowi, bo straciłyby swój sens. Jednocześnie Trybunał wskazał, że nie każde zgromadzenie publiczne może być uznane za zgromadzenie spontaniczne, bo nie każde stanowi natychmiastową reakcję na konkretne zdarzenie i dlatego powinno być notyfikowane.
Balicki, Ryszard. Red.
Jabłoński, Mariusz. Red
Ławniczak, Artur (1960- ). Rec.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:94071 ISBN 978-83-65653-40-6
(Prace Naukowe Katedry Prawa Konstytucyjnego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego) (eMonografie Katedry Prawa Konstytucyjnego ; 1)
bibliotekacyfrowa.pl/publication/100569
Mar 14, 2023
Dec 31, 2018
550
636
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/101259
Edition name | Date |
---|---|
Zgromadzenia spontaniczne w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i ich wpływ na polską regulację prawną | Mar 14, 2023 |
Balicki, Ryszard. Red. Jabłoński, Mariusz. Red Ławniczak, Artur (1960- ). Rec.
Kociubiński, Jakub Bogunia, Leszek. Red.
Szczepaniak, Damian Jabłoński, Mariusz. Red. Jurczyk, Tomasz. Red. Gutierrez, Patryk. Red. Grabowska, Sabina. Rec. Grabowski, Radosław. Rec.
Bernaczyk, Michał (1979- ). Red. Jabłoński, Mariusz. Red. Składowski, Konrad (1971- ). Rec.
Balicki, Ryszard. Red. Jabłoński, Mariusz. Red Ławniczak, Artur (1960- ). Rec.