Level of achievement in high school and the interaction of parents in a retrospective assessment of female students of pedagogical faculties
Poziom osiągnięć w szkole średniej a oddziaływania rodziców w retrospektywnej ocenie studentek kierunków pedagogicznych
Ochojska, Danuta
Marmola, Małgorzata
Wańczyk-Welc Anna
school achievement
conditions of academic performance of high school students
parental influence
osiągnięcia szkolne
uwarunkowania wyników w nauce
oddziaływania rodzicielskie
The research conducted by the authors was the subjective evaluation of school achievements and the influence of parents. Among other things the aim was seeking answers for the questions: “How do students retrospectively assess their school accomplishments?” and “Is there a link regarding achievement motivation in school and a retrospective assessment of the parental interaction?” (in terms of closeness, help, guidance and requirements on the part of parents). The research was conducted among 177 female students who made a retrospective evaluation of their performance in high school and their parents’ attitudes towards them. The study used the following techniques: Inventory of Achievement Motivation, H. Schuler, G.C. Thornton, A. Frintrup in ed. W. Klinkosz, A.E. Sękowski, Questionnaire of parental attitudes M. Braun-Gałkowska and a questionnaire in the development of their own, including questions about the family situation, socio-demographic data. The study confirmed the significant impact of parents for creation of achievement motivation and success of school students.
Przedmiotem badań prowadzonych przez autorów była subiektywna ocena osiągnięć szkolnych oraz oddziaływania rodziców. Celem badań było m.in. poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „Jak retrospektywnie oceniają swoje osiągnięcia szkolne studenci”? oraz „Czy istnieją zależności odnośnie do poczucia motywacji osiągnięć w szkole a retrospektywną oceną oddziaływań rodzicielskich?” (pod kątem bliskości, pomocy, kierowania i wymagań ze strony rodziców). Badania były prowadzone wśród 177 studentek kierunków pedagogicznych, którzy dokonywali retrospektywnej oceny własnych osiągnięć w szkole średniej oraz postaw rodziców wobec nich. W badaniach zastosowano następujące techniki badawcze: Inwentarz Motywacji Osiągnięć, H. Schuler, G.C. Thornton, A. Frintrup w oprac. W. Klinkosza, A.E. Sękowskiego, Kwestionariusz Postaw Rodzicielskich M. Braun-Gałkowskiej oraz kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym, zawierający pytania nt. sytuacji rodzinnej, dane socjodemograficzne. Badania potwierdziły istotne znaczenie oddziaływań rodziców dla kształtowania motywacji osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Sadowska, Edyta. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89972 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)
Copyright by Danuta Ochojska Copyright by Małgorzata Marmola Copyright by Anna Wańczyk-Welc
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Oct 15, 2018
250
298
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/96020
Edition name | Date |
---|---|
Poziom osiągnięć w szkole średniej a oddziaływania rodziców w retrospektywnej ocenie studentek kierunków pedagogicznych | Mar 28, 2022 |
Musiał, Ewa Humeniuk, Monika. Red. Paszenda, Iwona. Red. Żłobicki, Wiktor. Red.