Object structure
PLMET:

click here to follow the link

Title:

Are step-parents really mean: a view from pedagogy and evolutionary psychology

Alternative title:

Czy przybrani rodzice naprawdę są złośliwi: perspektywa w pedagogice i psychologii ewolucyjnej

Creator:

Dadić, Katarina   Pušić, Bruno

Subject and Keywords:

przybrana matka   przybrany ojciec   dzieci   rodzina   pedagogika   psychologia ewolucyjna   stereotyp

Abstract:

W wielu kulturach występuje stereotyp „okrucieństwa” przybranych rodziców wobec przybranych dzieci. Steretyp ten ma źródło w (1) niejasnych rolach przybranych rodziców w rodzinie oraz w (2) przeważnie negatywnym stosunku dzieci do ponownych małżeństw zawieranych przez ich biologicznych rodziców. W tym artykule zastanawiamy się czy ten stereotyp znajduje jakiekolwiek potwierdzenie w rzeczywistości. Stosujemy perspektywę pedagogiczną i perspektywę psychologii ewolucyjnej. W artykule szczegółowo omówiono stereotyp przybranego rodzica. Celem jest określenie czy dzieci mieszkające z jednym biologicznym rodzicem i jednym przybranym rodzicem rzeczywiście przebywają w niesprzyjającym otoczeniu rodzinnym, w porównaniu z dziećmi żyjącymi z parą biologicznych rodziców. Przedstawiamy również szczegółowy przegląd aktualnych badań pedagogicznych, jak również badań w psychologii ewolucyjnej nad przybranymi rodzicami i to jak badania te wpłynęły na pedagogiczną ocenę tego problemu, aby określić (a) czemu istniejący stereotyp przybranego rodzica i ich związków z przybranymi dziećmi stanowi wyzwanie dla współczesnej pedagogiki i (b) jak współczesna pedagogika może odpowiedzieć na ten problem.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.   Sadowska, Edyta. Red.

Date issued:

2017

Detailed Type:

czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identifier:

ISSN 2082-9019  
e-ISSN 2300-5866

DOI:

doi:10.23734/wwr20171.165.186

Source:

Pdg P 343

Language:

eng

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Katarina Dadić   Copyright by Bruno Prušić

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.