Are step-parents really mean: a view from pedagogy and evolutionary psychology
Czy przybrani rodzice naprawdę są złośliwi: perspektywa w pedagogice i psychologii ewolucyjnej
step-mother
step-father
child
family
pedagogy
evolutionary psychology
stereotypes
przybrana matka
przybrany ojciec
dzieci
rodzina
pedagogika
psychologia ewolucyjna
stereotyp
In many cultures there are stereotypes about the “cruelty” of step-parents towards their step-children. These stereotypes usually arise (1) from ambiguous roles of step-parents in the family, and (2) the predominantly negative attitude of children towards their biological parents re-marrying . In this paper, we discuss whether these stereotypes have any foothold in real life. We used the pedagogical approach and the approach of evolutionary psychology in our research. Our paper discusses in detail the existing stereotypes of step-parents. The goal is to determine whether children living with one biological parent and one step-parent actually live in unfavourable family conditions when compared to children living with both biological parents. Furthermore, a detailed review of recent pedagogical research and research from evolutionary psychology about step-parents has contributed to the pedagogical evaluation of this problem in order to determine (a) why are the existing stereotypes of step-parents and their relationships with their step-children a challenge for modern pedagogy? and (b) how can modern pedagogy respond to current problems?
W wielu kulturach występuje stereotyp „okrucieństwa” przybranych rodziców wobec przybranych dzieci. Steretyp ten ma źródło w (1) niejasnych rolach przybranych rodziców w rodzinie oraz w (2) przeważnie negatywnym stosunku dzieci do ponownych małżeństw zawieranych przez ich biologicznych rodziców. W tym artykule zastanawiamy się czy ten stereotyp znajduje jakiekolwiek potwierdzenie w rzeczywistości. Stosujemy perspektywę pedagogiczną i perspektywę psychologii ewolucyjnej. W artykule szczegółowo omówiono stereotyp przybranego rodzica. Celem jest określenie czy dzieci mieszkające z jednym biologicznym rodzicem i jednym przybranym rodzicem rzeczywiście przebywają w niesprzyjającym otoczeniu rodzinnym, w porównaniu z dziećmi żyjącymi z parą biologicznych rodziców. Przedstawiamy również szczegółowy przegląd aktualnych badań pedagogicznych, jak również badań w psychologii ewolucyjnej nad przybranymi rodzicami i to jak badania te wpłynęły na pedagogiczną ocenę tego problemu, aby określić (a) czemu istniejący stereotyp przybranego rodzica i ich związków z przybranymi dziećmi stanowi wyzwanie dla współczesnej pedagogiki i (b) jak współczesna pedagogika może odpowiedzieć na ten problem.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Sadowska, Edyta. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89968 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 15 (1/2017)
Copyright by Katarina Dadić Copyright by Bruno Prušić
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jul 14, 2022
Oct 15, 2018
243
282
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/96016
Edition name | Date |
---|---|
Are step-parents really mean: a view from pedagogy and evolutionary psychology | Jul 14, 2022 |