The analysis of psychological and developmental consequences of daily reading to children based on inter alia research reports from foundation “ABCXXI – All of Poland Reads to Kids”
Analiza konsekwencji psychologicznych i rozwojowych codziennego czytania dzieciom na podstawie m.in. raportów z badań Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom"
reading
the results of reading to children
reading aloud to children
czytanie
rezultaty czytania dzieciom
głośne czytanie dzieciom
The article includes the analysis of psychological and developmental consequences of daily reading to children. On the basis of the results of statistical analysis it outlines contemporary difficulties with reading books by adults – both to themselves and to children. The results of the research indicate that daily reading books to children from the early age helps to develop proper speech as well as listening and reading comprehension skills. It also contributes to remembering details of content they have heard, expressing their own judgments and providing arguments for their opinions. Moreover, it affects the ability to calm down and the growth of children’s attention, motivation to action along with cause-and-effect thinking.
Artykuł zawiera analizę konsekwencji psychologicznych i rozwojowych codziennego czytania dzieciom. Nakreśla również, wspierając się wynikami analiz statystycznych, współczesne trudności związane z czytaniem książek przez osoby dorosłe, zarówno sobie, jak i dzieciom. Jak wskazują opisane wyniki badawcze codzienne czytanie dzieciom książek już od najmłodszego wieku wspomaga rozwój prawidłowej mowy, umiejętności słuchania, rozumienia, zapamiętywania szczegółów wysłuchanych treści, wyrażania własnych sądów i argumentowania opinii, koncentracji uwagi i wyciszania się. Wpływa także na wzrost aktywności dzieci i motywacji do działania, argumentowania oraz myślenia przyczynowo – skutkowego.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89774 ISSN 2084-1353
Attribution, Non-Commercial, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych
Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Copyright by Kamila Madeja-Bień
Sep 12, 2022
Jul 17, 2018
2 458
2572
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/95662
Szemplińska, Anna Czernianin, Wiktor. Red.
Cisło, Anna
Barnaś-Baran, Ewa
Czernianin, Wiktor. Red.