Object

Title: Pedagogical apprenticeship from the perspective participants – a report from research ; Praktyki pedagogiczne z perspektywy ich uczestników – raport z badań

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Pedagogical apprenticeship from the perspective participants – a report from research  
Praktyki pedagogiczne z perspektywy ich uczestników – raport z badań

Creator:

Kondracka-Szala, Marta

Subject and Keywords:

early school education   kindergarten   pedagogical apprenticeship   pedagogical apprenticeship model   preschool teacher  
nauczyciel dziecka młodszego   praktyki pedagogiczne   studenci pedagogiki

Abstract:

The article presents the results of the research conducted using a survey questionnaire among current and former students of pedagogical faculties which prepare teachers of pre-school and/or early school education. In the course of the research project, students from various Polish universities were surveyed. The objectives of the study focused on self-reflection of apprentices on their preparation for the apprenticeship in terms of competencies, personality traits, as well as evaluation of the design and conduct of apprenticeship. The study also helped to identify the problems, strengths, needs and motivations of apprentices. The results give rise to some critical reflections about the model of pedagogical apprenticeship functioning within Polish higher education institutions that prepare preschool and early school educators.  

Artykuł stanowi prezentację wyników badań przeprowadzonych z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety wśród aktualnych i byłych studentek/studentów kierunków pedagogicznych przygotowujących do pracy na stanowisku nauczyciela edukacji przedszkolnej i/lub wczesnoszkolnej różnych polskich uczelni. Cele badania koncentrowały się wokół autorefleksji praktykantów w obszarze ich przygotowania do odbywania praktyk pod kątem m.in.: kompetencji, cech osobowości, a także oceny organizacji i przebiegu samych praktyk. Badanie pozwoliło również na poznanie problemów, sukcesów, potrzeb i motywacji praktykantów. Wyniki skłaniają do refleksji nad modelem praktyk pedagogicznych funkcjonującym na polskich uczelniach wyższych przygotowujących do pracy w zawodzie nauczyciela dziecka młodszego.

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2018

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89433   ISBN 978-83-62618-36-1

DOI:

10.34616/22.19.033

Language:

pol

Relation:

Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje – przemiany – rozwiązania, s. 174-184

Rights holder:

Copyright by Marta Kondracka-Szala

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Sep 21, 2022

In our library since:

Mar 12, 2018

Number of object content hits:

601

Number of object content views in PDF format

634

All available object's versions:

https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94936

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information