About the practices that trigger SWET's reflection, that is - when CHILDREN will be in school?
SŁOTowskie refleksje praktykami wywołane, czyli o tym, kiedy w szkole będą DZIECI?
evaluation
learning methods
student internship
SWOT analysis
transgressions
analiza SWOT
ewaluacja
metody nauczania
praktyki studenckie
transgresje
In the text I present a modified way of evaluating student pedagogical practices, based on one of the oldest methods of strategic analysis SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. I also refer to its originals – SOFT – Satisfactory, Opportunity, Fault, Threat. First of all however, I propose to use the strategy/tool SWET to make reflection on the practices and to analyze their course: what was/is Super about practice (deserves a praise)-; what was/is Wretched (deserves a scoundrel)-; what the point about Enclosure of teachers and their Transgressions. However, the main goal I set myself to write this text is – apart from explaining what SWET’s triggers reflection after practice – to encourage the introduction of Good Practice Schools, the value of which arises from the synergy of cooperation of all actors in the educational scene, Teachers of schools and kindergartens and the replacement of bureaucratic control of practices through opened evaluation of them.
W tekście prezentuję zmodyfikowany sposób ewaluacji studenckich praktyk pedagogicznych, bazujący na jednej z najstarszych metod analizy strategicznej SWOT – Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabości), Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia). Odwołuję się też do jej pierwowzoru – SOFT, czyli Satisfactory (to, co wskazuje na satysfakcję, zadowolenie), Opportunity (szanse), Fault (błędy), Threat (zagrożenia). Przede wszystkim jednak proponuję, aby do wywoływania refleksji po praktykach i do analizy ich przebiegu korzystać ze strategii/narzędzia SŁOT określającego to, co na praktykach było/jest Super-, co było/jest Łajdactwem i zasługuje na Łajanie, co wskazuje na grOżące Ograniczenia pedagoga i jego Transgresje. Głównym celem, jaki sobie postawiłam, pisząc ten tekst, jest – oprócz objaśniania, na czym polega SŁOTowskie wywoływanie refleksji po praktykach – zachęta do wprowadzania do szkół Dobrych Praktyk, których wartość wypływa z synergii współpracy wszystkich aktorów sceny edukacyjnej, a zwłaszcza nauczycieli akademickichz nauczycielami szkół i przedszkoli i zastąpienie biurokratycznej kontroli praktyk ewaluacją.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89430 ISBN 978-83-62618-36-1
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
21 wrz 2022
12 mar 2018
133
154
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94933
Nazwa wydania | Data |
---|---|
SŁOTowskie refleksje praktykami wywołane, czyli o tym, kiedy w szkole będą DZIECI? | 21 wrz 2022 |
Florkowski, Robert Majka-Rostek, Dorota. Red. Banaszak, Ewa. Red. Czajkowski, Paweł. Red. Kopciewicz, Lucyna. Rec.
Wiktorska-Święcka, Aldona Michalewska-Pawlak, Małgorzata Klimowicz, Monika
Kanafa-Chmielewska, Dorota Kuczyńska, Alicja. Red.
Kania, Michał Kiczka, Karol. Red. Małecki, Witold. Red.
Chybicka, Małgorzata Kozłowska, Wiesława Łechtańska, Ewa
Kaiser, Izabella Humeniuk, Monika. Red. Paszenda, Iwona. Red. Żłobicki, Wiktor. Red.