From the world of life to the world of knowledge. Based on the concept of Edmund Husserl
Od świata życia do świata wiedzy. Na podstawie koncepcji Edmunda Husserla
methodology
phenomenology
the world of everyday life
fenomenologia
metodologia
świat życia codziennego
The phenomenology of Edmund Husserl proposes a new way of understanding the basics of research methodology. It analyzes the world of everyday experience and survive thanks to reveal permanent and unchanging structure of reality. The design of such research includes the fact that so far it was often denied, rejected as unscientific and without scientific basis. Meanwhile, Husserl indicates that a positivist thought of abandoning the world of everyday experience and the experience made a fundamental error. There is no knowledge of the world without the world - the surrounding world and directly experienced by the knowing subject. The world is not a world of disorder and chaos. Therefore, the purpose of phenomenological research is unveiling its permanent structure.
Artykuł prezentuje wybrane możliwości aplikacji myśli fenomenologicznej Edmunda Husserla do teorii i praktyki pedagogicznej. Szczególnie dotyczy to kategorii codzienności rozumianej jako kategoria zakorzeniona w tradycji nauk społecznych. Codzienność staje się tu rodzajem ontycznego paradygmatu konstatowanego w zróżnicowanych ramach pedagogicznej epistemologii.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89341 ISBN 978-83-62618-31-6
Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, T. 2, s. 111-117
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 18, 2023
Jan 24, 2018
157
178
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94672
Edition name | Date |
---|---|
Od świata życia do świata wiedzy. Na podstawie koncepcji Edmunda Husserla | May 18, 2023 |