Utopia jako edukacyjna interwencja. Od dekonstruowania heterotopii w narracjach do multikulturalizmu
biographical narrative
educational intervention
heterotopia
Michael Foucault
utopia
biograficzna narracja
edukacyjna interwencja
heterotopia
Michael Foucault
utopia
In this article utopia is presented in the perspective of Foucauldian thought. Foucault’s notion of utopia is the starting point of the presented study and an element which organizes the analysis of biographical research material (I used narratives from my previous research project). The change of the subjective status of narrators is the central direction of this analysis. Such change can be understood as educational intervention which occurs when people refer to utopia in their narratives. One can see the theoretical construction presented in this text as inspiration to possible educational creations. In the final part of the paper one such creation is proposed in light of the contemporary value of multiculturalism.
Utopię jako edukacyjną interwencję omawiam w perspektywie myśli Michela Foucaulta. Posłuży ona jako punkt wyjścia oraz element organizujący analizę materiału narracyjnego (wypowiedzi biograficznych pochodzących z moich dawniej zrealizowanych badań). W analizie tej centrum zainteresowania stanowi zmiana podmiotowego statusu narratora. Zmiana ta może być interpretowana jako edukacyjna interwencja dokonująca się za pośrednictwem utopii. Stąd bierze początek koncepcja edukacyjna tworzona wokół rozwiązania teoretycznego, jednego z wielu, które uwidaczniają się w pejzażu, jaki roztacza refleksja o utopii rozwijana w ramach myśli pedagogicznej.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89295 ISBN 978-83-62618-35-4
Utopia a edukacja, T. 2, s. 137-148
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 1, 2023
Jan 22, 2018
226
254
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94653
Edition name | Date |
---|---|
Utopia jako edukacyjna interwencja. Od dekonstruowania heterotopii w narracjach do multikulturalizmu | Sep 1, 2023 |