reflective education
reflexivity
utopia
refleksyjna edukacja
refleksyjność
utopia
The article is focused on the analysis of particular utopias in terms of reflexivity. The Author claims that reflexivity as a pedagogical category – related mainly to teaching and education – is present in Plato’s "Republic", in Thomas More’s "Utopia" and Thomas Campanella’s "City of the Sun". Utopian people (for example the Republic or City of the Sun residents) created by the writers and the writers of the utopian visions themselves, differ in terms of ability to understand the personal and social life. The Author argues that some of them may be specified as highly reflective, whilst others may be identified as individuals without reflexivity.
Artykuł stanowi próbę analizy wybranych utopii pod kątem refleksyjności. Refleksyjność jako kategoria pedagogiczna – związana przede wszystkim z wychowaniem i edukacją – występuje w "Państwie" Platona, w "Utopii" Tomasza More’a oraz w "Mieście Słońca" Tomasza Campanelli. Ludzie utopii, na przykład wykreowani mieszkańcy Państwa czy Miasta, oraz autorzy utopijnych wizji świata różnią się między sobą pod względem umiejętności zrozumienia i rozważania życia osobistego i społecznego. O niektórych z nich możemy powiedzieć, że są refleksyjni w wysokim stopniu, innych zaś możemy zidentyfikować jako jednostki pozbawione refleksyjności.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89293 ISBN 978-83-62618-35-4
Utopia a edukacja, T. 2, s. 109-123
Copyright by Anna Perkowska-Klejman
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
1 wrz 2023
22 sty 2018
174
198
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94650
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Utopia i refleksyjność | 1 wrz 2023 |
Wiśniewska, Danuta
Bielska, Ewa
Włodarczyk, Rafał Gromysz, Jowita. Red. Włodarczyk, Rafał. Red.