Terra Utopia. Educational glosses and contexts of utopia
Terra Utopia. Glosy i konteksty pedagogiczne utopii
atopia
Campanella
education
Fourier
More
New Man
New Society
Plato
tropism
utopia
utopian society
atopia
Campanella
edukacja
Fourier
Morus
Nowe Społeczeństwo
Nowy Człowiek
Platon
społeczeństwo utopijne
tropizm
utopia
The subject of the article is the phenomenon of utopia described and interpreted in the context of education. The paper consists of four parts: 1) Good place anywhere; 2) Happy Utopians; 3) Pedagogical contexts of utopia; 4) Eulogy of utopia. In the first part, some questions of origin and specific of utopia definition identity in literary, social and philosophical aspects were presented. In this chapter, an attempt was made to trace the most important origins of applications of its social and idealistic developments. In the second part, there were shown analysis of the utopian social system projects, focused on the conditio humana problem, by studying the eudaimonic mechanism (ie. compulsive happiness) of utopian projects. In the third part, based on the results of previous ascertainments, some descriptions of educational problems were revealed, coming thus eventually to possible pedagogical conclusions. The fourth section is devoted to the advantages of utopian thinking and acting for education. The main goal of the paper is to consider the hermeneutic and heuristic consequences of application of utopian constructs for pedagogies.
Przedmiotem artykułu jest fenomen utopii postrzegany i interpretowany w kontekście edukacyjnym. Praca składa się z czterech części: 1) Dobre miejsce nigdzie; 2) Szczęśliwi Utopianie; 3) Pedagogiczne konteksty utopii; 4) Pochwała utopii. W pierwszej części zostały przedstawione zagadnienia genezy i specyfiki tożsamości definicyjnej utopii w aspekcie literackim, społecznym i filozoficznym. Podjęto tu próbę prześledzenia źródeł i uwarunkowań najważniejszych jej aplikacji oraz rozwinięć społecznych i ideowych. W części drugiej przedstawiono analizę projektów społecznych systemów utopijnych w wymiarze conditio humana, badając mechanizm eudajmoniczny (tzn. szczęścia kompulsywnego) projektów utopijnych. W części trzeciej wykorzystano wyniki wcześniejszych dociekań do deskrypcji problemów wychowawczych i edukacyjnych, poszukując ostatecznie możliwych konkluzji pedagogicznych. Część czwarta została poświęcona ukazaniu zalet myślenia i działania utopijnego dla edukacji. Głównym celem artykułu jest rozważenie hermeneutycznych i heurystycznych konsekwencji aplikacji utopijnych konstruktów dla pedagogiki.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89288 ISBN 978-83-62618-35-4
Utopia a edukacja, T. 2, s. 28-48
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Sep 1, 2023
Jan 22, 2018
264
342
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94644
Edition name | Date |
---|---|
Terra Utopia. Glosy i konteksty pedagogiczne utopii | Sep 1, 2023 |
Ławniczak, Artur (1960- ) Gołaczyński, Jacek. Red. Mazurkiewicz, Jacek. Red. Turłukowski, Jarosław. Red. Karkut, Daniel. Red.