Special teacher competencies in the context of inclusive school
Specjalne kompetencje nauczycieli w kontekście szkoły integracyjnej
Kaffemaniene, Irena
Alisauskiene, Stefanija
inclusive education
special education
special teacher competencies
self-assessment
kształcenie integracyjne
pedagogika specjalna
kompetencje nauczycieli szkół specjalnych
samoocena
Over the past few decades, an inclusive education approach has been implemented in many European and other countries. Special teachers are educated to provide special educational support for pupils with special educational needs regardless of the school in which they learn. Therefore, these professionals need to acquire competencies to teach children with various special educational needs arising from disabilities, disorders, adverse social factors, etc., to provide support to the family and other pedagogical staff. The research aimed to disclose how special teachers, who work in general schools, self-assess their own professional and general competencies.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w wielu państwach europejskich i pozaeuropejskich wdrożono podejście kształcenia integracyjnego. Pedagodzy specjalni kształceni są w celu zapewnienia specjalnego wsparcia edukacyjnego uczniom o szczególnych potrzebach edukacyjnych niezależnie od szkoły, do której uczęszczają. W związku z tym specjaliści muszą zdobywać kompetencje do nauczania dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych wynikających, m.in., z niepełnosprawności, zaburzeń, czy też niekorzystnych czynników społecznych, aby zapewnić pomoc rodzinie i pozostałym członkom grona pedagogicznego. Badania miały na celu ujawnienie, w jaki sposób pedagodzy specjalni pracujący w szkołach powszechnych oceniają własne kompetencje ogólne i zawodowe.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87334 ISSN 2451-2877
Multicultural Studies 2/2017, s. 189-204.
Copyright by Irena Kaffemaniene Copyright by Stefanija Ališauskienė
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 23, 2023
Dec 13, 2017
139
174
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92639
Edition name | Date |
---|---|
Special teacher competencies in the context of inclusive school | Mar 23, 2023 |
Olejnik-Krupa, Emilia
Niemkiewicz, Klaudia Czernianin, Wiktor. Red.