Otherness in the context of immigration: an overview of students’ worldview. An interpretation study in the light of the theory of cultural standard by Krzysztof Brozi
Inność w kontekście imigracji – ogląd światopoglądu studentów. Studium interpretacyjne w świetle teorii standardu kulturowego Krzysztofa Brozi
cultural standard
category of the self/the other
mentality
standard kulturowy
kategoria swój/obcy
mentalność
The following text deals with analyses of the worldview regarding the concept of the Otherness of the young generation of Poles. Students’ statements were analysed. The subject of the analyses is the area of categorization of the Otherness in terms of motives, assumptions and intentions. By means of the focus group interview method, opinions were collected and analysed in terms of the assumptions and categorization made by the respondents. The key to operationalisation of the data collected in the research process is not to analyse the content of the opinions expressed but to predict mental categories that organise the thinking and decisions that build their relationship to immigrants. The theoretical basis of the research is Krzysztof J. Brozi’s theory of cultural standard and the theory of intercultural contact.
Prezentowany poniżej tekst dotyczy analiz światopoglądu w zakresie konceptu Inności młodego pokolenia Polaków. Poddano analizie wypowiedzi studentów. Przedmiotem analiz jest obszar kategoryzacji Inności w zakresie motywów, założeń i intencji. Za pomocą metody badawczej zogniskowanego wywiadu grupowego zebrano opinie, które analizowano w kierunku założeń i kategoryzacji czynionych przez badanych. Kluczem operacjonalizacji danych zebranych w procesie postępowania badawczego nie jest analiza treści wyrażanych opinii ale przewidywanie kategorii mentalnych organizujących myślenie i decyzje, budujące ich stosunek do imigrantów. Podłożem teoretycznym przeprowadzonych badań jest teoria standardu kulturowego Krzysztofa J. Broziego oraz teoria kontaktu międzykulturowego.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87325 ISSN 2451-2877
Multicultural Studies 2/2017, s. 47-56.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 23, 2023
Dec 13, 2017
237
294
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92630
Kowalczyk, Małgorzata Ewa