class tutor
competencies
personal qualities
student
teacher
cechy osobowe
kompetencje
nauczyciel
uczeń
wychowawca
In the text of the article the analysis of teachers’ functioning in contemporary primary school was performed. The detailed study was devoted to teachers’ importance in children education, their competencies, personal qualities and roles served in educational-pedagogical process. Determinants of teachers’ position in society were also characterized. The article contains the theoretical part and the analysis of research results done among 100 Polish teachers from Małopolskie and Podkarpackie voivodships and 96 teachers from northern Sárospatak) and southern Hungary (Kaposvári). The analysis of research results was conducted taking seniority and function of class tutor into account.
W tekście artykułu dokonano analizy funkcjonowania nauczycieli we współczesnej szkole podstawowej. Szczegółowemu opracowaniu poddano znaczenie nauczyciela w edukacji dzieci, jego kompetencje, pożądane cechy osobowe oraz role pełnione w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Scharakteryzowano czynniki warunkujące pozycję nauczycieli w społeczeństwie. Artykuł zawiera część teoretyczną oraz analizę wyników badań przeprowadzonych wśród 100 nauczycieli polskich z województwa małopolskiego i podkarpackiego oraz 96 z północnych (Sárospatak) i południowych Węgier (Kaposvári). Analiza wyników badań została dokonana z uwzględnieniem stażu pracy oraz sprawowania funkcji wychowawcy klasy.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89437 ISBN 978-83-62618-36-1
Copyright by Łucja Reczek-Zymróz
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Apr 14, 2023
Mar 12, 2018
245
269
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/84060