School. The Social Role of Heterotopia
Szkoła. Społeczna rola heterotopii
heterotopia
place
space
Sacrum
Profanum
myth
heterotopia
miejsce
przestrzeń
sacrum
profanum
mit
The aim of the text is a reflection over the social role of school in the context of the heterotopical nature of an institution. The theoretical frame is placed inside the concept of heterotopia as formulated by Michel Foucault. What becomes of particular importance for the conducted analysis is the category of school space as a primary location that is not completely desacralized. School emerges as a kind of anti-place, heterotopia, realistically performed utopia, a place where by noticing all of the relations present within our culture we find them suspended, reversed, gaining the form of the mirror-like reflection. The social role of the school heterotopia is therefore located within the function of compensation resulting from the creation of an illusion of the world that is ideal in its predictability and order. Also, gaining the meaning is the other function which I find in the sphere of myth – sacrum, which for the contemporary society is the category of success.
Celem tekstu jest refleksja nad społeczną rolą szkoły w kontekście heterotopijnego charakteru instytucji. Ramę teoretyczną sytuuję w koncepcji heterotopii sformułowanej przez Michela Foucaulta. Szczególnego znaczenia dla prowadzonych analiz nabiera kategoria przestrzeni szkoły, jako miejsca pierwotnego, nie do końca zdesakralizowanego. Szkoła wyłania się jako rodzaj kontr-miejsca, heterotopii, realnie odgrywanej utopii, miejsca w którym dostrzegając wszystkie relacje obecne w naszej kulturze, odnajdujemy je zawieszone, odwrócone, zyskujące postać lustrzanego odbicia. Społeczną rolę heterotopii szkoły sytuuję w funkcji kompensacji wynikającej ze stworzenia iluzji świata doskonałego w swej przewidywalności i uporządkowaniu. Znaczenie zyskuje także druga funkcja odnajdowana przeze mnie w sferze mitu - sacrum, jakim dla współczesnego społeczeństwa staje się kategoria sukcesu.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Włodarczyk, Rafał. Red.
Gromysz, Jowita. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78785 ISBN 978-83-62618-23-1
Utopia a edukacja, T.1, s. 155-174.
Copyright by Magdalena Archacka
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
May 8, 2023
Feb 1, 2017
943
1199
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81199
Edition name | Date |
---|---|
Szkoła. Społeczna rola heterotopii | May 8, 2023 |
Achremowicz, Hanna Kamińska, Kamila
Malinowska, Joanna