Object

Title: School. The Social Role of Heterotopia ; Szkoła. Społeczna rola heterotopii

PLMET:

click here to follow the link

Title:

School. The Social Role of Heterotopia  
Szkoła. Społeczna rola heterotopii

Creator:

Archacka, Magdalena

Subject and Keywords:

heterotopia   place   space   Sacrum   Profanum   myth  
heterotopia   miejsce   przestrzeń   sacrum   profanum   mit

Abstract:

The aim of the text is a reflection over the social role of school in the context of the heterotopical nature of an institution. The theoretical frame is placed inside the concept of heterotopia as formulated by Michel Foucault. What becomes of particular importance for the conducted analysis is the category of school space as a primary location that is not completely desacralized. School emerges as a kind of anti-place, heterotopia, realistically performed utopia, a place where by noticing all of the relations present within our culture we find them suspended, reversed, gaining the form of the mirror-like reflection. The social role of the school heterotopia is therefore located within the function of compensation resulting from the creation of an illusion of the world that is ideal in its predictability and order. Also, gaining the meaning is the other function which I find in the sphere of myth – sacrum, which for the contemporary society is the category of success.  

Celem tekstu jest refleksja nad społeczną rolą szkoły w kontekście heterotopijnego charakteru instytucji. Ramę teoretyczną sytuuję w koncepcji heterotopii sformułowanej przez Michela Foucaulta. Szczególnego znaczenia dla prowadzonych analiz nabiera kategoria przestrzeni szkoły, jako miejsca pierwotnego, nie do końca zdesakralizowanego. Szkoła wyłania się jako rodzaj kontr-miejsca, heterotopii, realnie odgrywanej utopii, miejsca w którym dostrzegając wszystkie relacje obecne w naszej kulturze, odnajdujemy je zawieszone, odwrócone, zyskujące postać lustrzanego odbicia. Społeczną rolę heterotopii szkoły sytuuję w funkcji kompensacji wynikającej ze stworzenia iluzji świata doskonałego w swej przewidywalności i uporządkowaniu. Znaczenie zyskuje także druga funkcja odnajdowana przeze mnie w sferze mitu - sacrum, jakim dla współczesnego społeczeństwa staje się kategoria sukcesu.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Włodarczyk, Rafał. Red.   Gromysz, Jowita. Red.

Date issued:

2016

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78785   ISBN 978-83-62618-23-1

DOI:

10.34616/22.19.112

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T.1, s. 155-174.

Rights holder:

Copyright by Magdalena Archacka

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

May 8, 2023

In our library since:

Feb 1, 2017

Number of object content hits:

943

Number of object content views in PDF format

1199

All available object's versions:

https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81199

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Edition name Date
Szkoła. Społeczna rola heterotopii May 8, 2023

This page uses 'cookies'. More information