Antonio Gramsci and Critical Pedagogy: Hegemony, Education, and the Tasks of Intellectuals
Antonio Gramsci i pedagogika krytyczna. Hegemonia, edukacja i zadania intelektualistów
education
Gramsci, Antonio (1891-1937)
marxism
critical pedagogy
hegemony
ideology
emancipation
edukacja
Gramsci, Antonio (1891-1937)
marksizm
pedagogika krytyczna
hegemonia
ideologia
emancypacja
This paper illuminates the intellectual inspirations that critical pedagogy, particularly in its form envisaged by Henry A. Giroux, has drawn from the work of Italian Marxist thinker – Antonio Gramsci. Herein I offer a reading of Gramsci’s seminal book of essays, „The Prison Notebooks”, and pinpoint its pedagogical relevance. I argue that it was Gramsci’s influence that prompted Giroux to develop the conception of “teachers as public intellectuals” and to examine such essential critical issues in education as culture and ideology, popular culture, subjectivity, student voice, and teachers’ leading role in a struggle for a reinvigorated public sphere and democratic society.
W artykule tym pokazuję zasadniczy wpływ myśli Antonio Gramsciego na formowanie się i rozwój kilku koncepcji funkcjonujących w pedagogice Henry’ego A.Giroux, a także u innych autorów pracujących na polu pedagogiki krytycznej. Odczytuję tu „Notatki z więzienia” Antonio Gramsciego – książkę o przełomowym znaczeniu dla krytycznej filozofii edukacji. Dowodzę, że Girouxowska idea „nauczyciela jako publicznego intelektualisty” ma definitywnie swoje źródła w myśli Gramsciego, z której autor Theory and Resistance in Education czerpie również wtedy, gdy wypowiada się o zagadnieniach o krytycznej wadze dla edukacji, takich jak kultura i ideologia, kultura popularna, podmiotowość, uczniowski głos, wreszcie – wiodąca rola pedagogów w walce o odnowioną sferę publiczną i społeczeństwo demokratyczne.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Włodarczyk, Rafał. Red.
Gromysz, Jowita. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78781 ISBN 978-83-62618-23-1
Utopia a edukacja, T.1, s. 109-121.
Copyright by Wojciech Kruszelnicki
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Feb 1, 2017
474
556
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81194
Edition name | Date |
---|---|
Antonio Gramsci i pedagogika krytyczna. Hegemonia, edukacja i zadania intelektualistów | Mar 13, 2023 |
Uniwersytet Wrocławski. Pracownia Badań Praw Orientalnych
Jędrysiak, Marcin Burdìn, Volodimir. Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red.
Jakubowski, Witold
Czerepaniak-Walczak, Maria