Images of Education in a Dystopian "Brave New World" by Aldous Huxley
Obrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya
universal happiness
sleep-teaching
ideology
dystopia
utopia
Huxley
wieczna szczęśliwość
hipnopedia
ideologia
dystopia
utopia
Huxley
Universal happiness in the Republic of the World was related to the prohibition of learning about history, art, religion and, to some extent, science. The social system, which was introduced with the usage of tricks, consisted of a monstrous manipulation of human consciousness, cloning and conditioning of their citizens. There was introduced the slavery system which was created by the state. In the “New Brave World” the state dealt with the education of children. Moreover, the state explains citizens their inevitability of fate. The work presents the futuristic images of education in a society where the prevailing standards are not related to the law of contemporary world. What is more, learning content was introduced by sleep-teaching. The learning objectives and expectations for education were subordinated by ideology, which helped only to sustain power.
Powszechna szczęśliwość w Republice Świata powiązana była z zakazem poznawania historii, sztuki, religii oraz, w pewnym stopniu, nauki. Wprowadzony podstępem system społeczny polegał na monstrualnej manipulacji świadomością jednostki w wyniku klonowania obywateli, respektowania stworzonego przez państwo niewolnictwa i warunkowaniem najprostszych życiowych przyjemności. W Nowym wspaniałym świecie wychowaniem dzieci zajmowało się państwo, które od najmłodszych lat wpajało im przynależność do określonej klasy społecznej i nieuchronność losu. Przedmiotem analizy w tym artykule są futurystyczne obrazy edukacji w społeczeństwie, w którym panujące normy zostały znieprawione, treści kształcenia przekazywane w ramach hipnopedii, zaś cele kształcenia i oczekiwania wobec edukacji podporządkowane ideologii, która służy jedynie podtrzymywaniu władzy.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Gromysz, Jowita. Red. Włodarczyk, Rafał. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78780 ISBN 978-83-62618-23-1
Utopia a edukacja, T.1, s. 95-105.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Feb 1, 2017
465
501
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81193
Edition name | Date |
---|---|
Obrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya | Mar 13, 2023 |
Jędrzejczak, Helena Anna
Głażewski, Michał Włodarczyk, Rafał. Red. Gromysz, Jowita. Red.
Lubowicka, Grażyna Włodarczyk, Rafał. Red. Gromysz, Jowita. Red.