Object

Title: Poles in the vilnius borderland of cultures: the areas of (non)agreements and establishing cross-cultural community ; Polacy na wileńskim pograniczu kultur: przestrzenie (nie)porozumienia a budowa międzykulturowej wspólnoty

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Poles in the vilnius borderland of cultures: the areas of (non)agreements and establishing cross-cultural community  
Polacy na wileńskim pograniczu kultur: przestrzenie (nie)porozumienia a budowa międzykulturowej wspólnoty

Creator:

Szerląg, Alicja

Subject and Keywords:

multiculturalism   the Vilnius region   space of experience   space of agreement  
wielokulturowość   Wileńszczyzna   przestrzeń doświadczania   przestrzeń porozumienia

Abstract:

A mutual permeation, mixing of cultures and, as a consequence, forming of many cultural borderlands within one structure are features specific to the contemporary multiculturalism. Subsequently, external and internal relations and links within such structure construct and conceptualize its inwards areas where cultural diversities remain in a defined relationships, i.e. conflict or agreement. Thus, referring to the category of the place is of key importance, as it entails the domain of experiencing multicultural specificity, determines the cultural identity, and shapes social and cultural identities of the individuals and groups. Notwithstanding, it contributes to the emergence and coming into existence of public practices, which meaning and sense are of (multi)cultural provenance.  

Cechą specyficzną współczesnej wielokulturowości jest wzajemne przenikanie się i mieszanie kultur, a w ich konsekwencji konstytuowanie się wielu pograniczy kulturowych w obrębie jednej struktury. Zewnętrzne i wewnętrzne zależności oraz powiązania tej struktury konstruują i konceptualizują jej wewnętrzne przestrzenie, w których odmienności kulturowe pozostają ze sobą w określonym stosunku - najogólniej rzecz ujmując - konfliktu bądź porozumienia. Istotne jest więc odniesienie się do kategorii miejsca, pojmowanego jako przestrzeń doświadczania, którego wielokulturowa specyfika z jednej strony istotnie waży na identyfikacji kulturowej oraz kształtowaniu się tożsamości społeczno-kulturowej jednostek i grup, a z drugiej strony sprzyja powstawaniu praktyk społecznych, których sens i znaczenie ma (wielo)kulturową proweniencję.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Zakład Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2016

Detailed Type:

article  
artykuł

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78239   ISSN 2451-2877

DOI:

10.23734/mcs.2016.1.077.088

Source:

Pdg P 345

Language:

pol

Relation:

Multicultural Studies 1/2016, s. 77-88.

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Alicja Szerląg

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 23, 2023

In our library since:

Sep 2, 2016

Number of object content hits:

75

Number of object content views in PDF format

94

All available object's versions:

https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/79997

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information