Sexual education of youth in the light of the 19th century paraenetic guidebooks
Wychowanie seksualne młodzieży w świetle XIX-wiecznych poradników parenetycznych
sexual pedagogy
paraenetic narrative
moral discourse
shame
transformation of intimacy
taboo
cultural changes
poradniki wychowawcze
pedagogika płciowa
narracje parenetyczne
dyskurs moralny
intymistyka
wstyd
tabu
zmiany kulturowe
The family in Europe at the turn of the 19th and the 20th century
Rodzina w Europie na przełomie XIX i XX wieku
The objective of the paper is to describe the cultural changes in the customs in the 19th century. The analysis of moralistic treaties and parental guidebooks, perceived as important cultural texts, allows investigation of the process of changes taking place in – what is called – the sexual pedagogy. The turn of the 18th and the 19th centuries can be interpreted as a visible increase in the interest in human sexuality at the level of a paraenetic narrative. Thus, a moral discourse is combined with the discourse of hygiene. From the perspective of cultural history, special attention should be paid to the increased popularity of the category of shame understood as a regulator of social bonds (including family bonds). The transformation of intimacy in the culture of the 19th century seems to be important and interesting evidence of the formation of double morality (overt and covert) as well as of the functioning of conflicting tendencies for tabooing and, at the same time, speaking about sexual experiences.
Celem artykułu jest opis przemian obyczajów w kulturze XIX wieku. Analiza traktatów moralizatorskich i poradników wychowawczych, rozumianych jako ważne teksty kultury, pozwala prześledzić proces zmian zachodzących w tzw. pedagogice płciowej. Przełom XVIII i XIX wieku odczytać można jako wyraźny wzrost zainteresowań ludzką seksualnością na poziomie narracji parenetycznych. Dyskurs moralny sprzężony zostaje wówczas z dyskursem higienicznym. Z perspektywy historii kultury na szczególną uwagę zasługuje wzmożona popularność kategorii wstydu, rozumianego jako regulatora więzi społecznych (w tym rodzinnych). Przemiany intymności w kulturze XIX wieku to ważne i ciekawe świadectwo kształtowania się podwójnej moralności (jawnej i ukrytej) oraz funkcjonowania sprzecznych tendencji do tabuizowania i wypowiadania jednocześnie doświadczeń seksualnych.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Haratyk, Anna. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78154 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 12 (2/2015), s. 341-357
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jun 21, 2016
498
697
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/79903
Edition name | Date |
---|---|
Wychowanie seksualne młodzieży w świetle XIX-wiecznych poradników parenetycznych | Mar 28, 2022 |
Klimek-Dominiak, Elżbieta
Gładyszewska-Cylulko, Joanna
Czykwin, Elżbieta Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Banaszak, Ewa. Red.