A small child’s upbringing in the first decade of the interwar period in Poland in some of the pedagogical periodicals – continuations and changes
Wychowanie małego dziecka w Polsce w pierwszej dekadzie okresu międzywojennego na łamach wybranych czasopism pedagogicznych – ciągłość i zmiana
interwar period
childcare
healthcare of children
interwar periodicals
dziecko
wychowanie
okres międzywojenny
opieka nad dzieckiem
opieka zdrowotna
czasopisma pedagogiczne
czasopiśmiennictwo międzywojenne
The family in Europe at the turn of the 19th and the 20th century
Rodzina w Europie na przełomie XIX i XX wieku
The main aim of this article was comparing some aspects of the upbringing of pre-school children, which were described in Warsaw periodicals (like: „Bluszcz”,„Opieka nad Dzieckiem” and „Dziecko i Matka”) in the interwar period with the relevant areas after the war described in magazines like: „Bluszcz”, „Wychowanie w Domu i Szkole” and „Dziecko. Czasopismo poświęcone wychowaniu domowemu i społecznemu”. There were three fields of analysis: childcare and healthcare, moral upbringing and pedagogical methods. The main differences were found in the sphere of healthcare, children’s obedience and their self-development. The changes were connected with the decreased number of children in Poland after the First World War and the new family model spreading in Western Europe.
Celem niniejszego artykułu była analiza wybranych aspektów wychowania dzieci do lat siedmiu ukazywanych w periodykach warszawskich w okresie międzywojennym(takich jak: „Bluszcz”, „Opieka nad Dzieckiem” i „Dziecko i Matka”) oraz prześledzenie zmian i kontynuacji w porównaniu z analogicznymi obszarami wychowawczymiomawianymi na łamach czasopism z okresu przedwojennego (takich jak: „Bluszcz”, „Wychowanie w Domu i Szkole” oraz „Dziecko. Czasopismo poświęcone wychowaniu domowemu i społecznemu”). Analizowane aspekty skoncentrowano głównie wokół teoretycznych zagadnień związanych z: opieką i higieną zdrowotną, wychowaniem moralnym i kształceniem charakteru oraz środkami wychowawczymi. Różnice uwidoczniły się m.in. w obszarze związanym z higieną zdrowotną, zapatrywań na kwestię egzekwowania posłuszeństwa wychowanków oraz rozwoju indywidualności dziecka. Zmiany te były pośrednio związane z fluktuacją ilości urodzeń w omawianych okresach historycznych oraz z docierającymi do Polski zachodnimi trendami dotyczącymi modelu rodziny.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Haratyk, Anna. Red.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Walasek, Stefania. Red.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78141 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 12 (2/2015), s.121-138
Copyright by Małgorzata Kozłowska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
28 mar 2022
20 cze 2016
1 953
2654
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/79889
Nowosielska-Sobel, Joanna Przerwa, Tomasz. Red. Kołodziej, Robert. Red. Kucharski, Wojciech. Red. Urbaniak, Miron. Red.
Magiera, Elżbieta Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Haratyk, Anna. Red. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red.
Sługocki, Janusz Kocowski, Tadeusz. Red. Korczak, Jerzy Red. Lisowski, Piotr. Red.
Magiera, Elżbieta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Koredczuk, Józef Scheffler, Tomasz. Red. Sondel-Cedarmas, Joanna. Red.
Szadok-Bratuń, Aleksandra Jabłoński, Mariusz. Red.