Constructive models of perceiving the child and childhood in the past and nowadays
Konstruktywne wzorce percepcji dziecka i dzieciństwa w przeszłości oraz współcześnie
child
childhood
perception
model
upbringing process
positive pedagogics
dzieci
dzieciństwo
percepcja
wzorzec
proces wychowania
pedagogika pozytywna
The trajectories of the bonds of the contemporary family
Trajektorie więzi rodziny współczesnej
The author justifies that the scientific analysis of the ways in which the child and childhood are perceived is essential in social sciences not only because it provokes changes in how children are treated but in that it also contributes to the modification of the educational system. When one specifies what the child is and looks closer at the specificity of childhood it is then easier to influence public opinion: the children’s psyche is then better understood and their exceptional emotional and moral sensitivity is better appreciated. The author further argues that it is worth showing to society how much adults owe to the children, how much they learn from them and how far children help adults to self-educate themselves. Sharing knowledge of this kind may help parents and teachers to change unfavourable habits by introducing innovative upbringing attitudes. In many communicative, local and global situations, phrases discrediting children and stereotypical ways of thinking about children and childhood are easier to overcome when one assumes a negative approach towards such phrases and ways of thinking.
Autorka w swym tekście uzasadniła, że naukowa analiza sposobów postrzeganiadziecka i dzieciństwa jest istotna w naukach społecznych ze względu na prowokowaniezmian nie tylko w traktowaniu dzieci, lecz także w modyfikowaniu systemu edukacyjnego.Sprecyzowanie, kim jest dziecko, a także podkreślenie specyfiki dzieciństwasprzyjają kształtowaniu opinii społecznej: rozumieniu psychiki dzieci i docenieniu ichwyjątkowej wrażliwości emocjonalno-moralnej. Autorka przekonuje, iż warto ukazywaćszerokiemu otoczeniu społecznemu, jak wiele dorośli zawdzięczają dzieciom, jakwiele się od nich uczą i jak dzięki nim samowychowują. Zasymilowanie wiedzy tegorodzaju może pomóc rodzicom i nauczycielom zmienić niekorzystne przyzwyczajeniastosując w swym otoczeniu odmienne, innowacyjne nastawienie wychowawcze. Krytycznystosunek do określeń dyskredytujących dziecko oraz do stereotypowych sposobówmyślenia o dziecku i dzieciństwie wspiera przezwyciężanie ich w wielu sytuacjachkomunikacyjnych, lokalnych i globalnych.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Gandecka, Kamila. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76548 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 143-153
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Mar 4, 2016
634
800
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78146
Edition name | Date |
---|---|
Konstruktywne wzorce percepcji dziecka i dzieciństwa w przeszłości oraz współcześnie | Mar 28, 2022 |