The Families Which Needed Support During the Second Republic
Rodziny potrzebujące wsparcia w II Rzeczypospolitej – jakość życia, realizacja podstawowych funkcji, opieka społeczna
family
education
quality of life
social
history
rodzina
edukacja
jakość życia
pomoc społeczna
history
From the philosophical thought of antiquity to contemporary legislative solutions
Od starożytnej myśli filozoficznej do współczesnych rozwiązań legislacyjnych
The research done at the time proved that the main reason for families failing to fulfil their basic roles was poverty. Having little education was the other one. Once the causes of the phenomena were discovered it became possible to work out and take certain actions within a new, planned, and deliberate social policy. The government help, which was initially mainly financial and not efficient enough, was replaced by more long distance actions. The actions were aimed at improvement of the living standard of the poorest and preventing the rising of unwanted social needs. Some new forms of social support appeared. Some of them were seldom or never used before. Among them there were health care, psychological support,childcare support, and education of children and adults. The range of the actions taken was not wide enough to fulfil all the social needs. On the other hand, taking the amount of problems of the new country into consideration, the achievements of the social policy at the time were remarkable.
Badania zrealizowane w okresie II RP udowadniają, że głównym powodem, dla którego rodziny nie były w stanie spełnić swych podstawowych zadań, była bieda. Niski poziom wykształcenia był kolejnym. Gdy już odkryto przyczyny tych zjawisk, możliwe stało się wypracowanie oraz podjęcie określonych działań poprzez nową, zaplanowaną i celową politykę społeczną. Wsparcie państwa, które z początku było głównie finansowe i niewystarczające, zostało zastąpione bardziej długofalowymi działaniami. Celem tych działań była poprawa jakości życia najbiedniejszych oraz przeciwdziałanie powstawaniu niechcianych potrzeb społecznych. Pojawiły się pewne nowe formy wsparcia socjalnego. Niektóre z nich nie były nigdy wcześniej realizowane albo stosowane rzadko. Wśród nich znalazły się: opieka zdrowotna, wsparcie psychologiczne oraz edukacja dzieci i dorosłych. Zakres tych działań nie był wystarczająco szeroki, aby zaspokoić wszystkie potrzebyspołeczne. Z drugiej strony – biorąc pod uwagę liczbę problemów nowego kraju –osiągnięcia polityki społecznej tego okresu były znaczące.
Uniwersytet Wrocławski Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Jędrychowska, Barbara. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69053 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 7 (2013), s. 235-258
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Nov 26, 2015
668
821
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/70708
Edition name | Date |
---|---|
Rodziny potrzebujące wsparcia w II Rzeczypospolitej – jakość życia1, realizacja podstawowych funkcji, opieka społeczna | Mar 28, 2022 |
Paszenda, Iwona
Muchacka-Cymerman, Agnieszka Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
Minczakiewicz, Elżbieta Maria Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.
Bołdyrew, Aneta
Okrasa, Marzena Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Albański, Leszek. Red. Walasek, Stefania. Red.