The third age in Poland. Pleasure and a new form of sociality
old age
later life
third age
leisure
consumption
modern hedonism
starość
późna dorosłość
trzeci wiek
czas wolny
konsumpcja
nowoczesny hedonizm
The third age is a cultural field realised through pensioners’ leisure practices. It emerged in Western countries in the 1980s. This article is concerned with the third age in Poland and enquires into how the third age is spreading in Poland, what practices it is accompanied by, and to what extent it copies the Western pattern or how specific it is to Poland. The article analyses daily practices of later life in five locations and the discourse on old age in a popular Polish TV series. The pensioners in question are either engaged in practices of usefulness and avoidance of idleness characteristic of older people living with their family, or experience loneliness resulting from weaker family bonds. The third age is becoming more widespread due to activity opportunities provided by the public and non-profit sectors. Older people take up third age practices to escape loneliness. Pleasure-seeking, the internal mechanism propelling third age practices, is the same as in the West. What is emerging is a modern hedonism, encouraged by the media, consisting of seeking pleasure in every experience characteristic of Western consumer societies. Consumption of market leisure services is less developed in the Polish third age due to the lesser affluence of Polish pensioners.
Trzeci wiek to pole kulturowe, na które składają się praktyki kultury czasu wolnego emerytów. Wykształcił się w krajach zachodnich w latach 80. XX wieku. Celem artykułu jest analiza trzeciego wieku w Polsce: jakimi drogami zjawisko upowszechnia się w Polsce; z jakimi praktykami współwystępuje; w jakim stopniu stanowi powielenie wzorca zachodniego, a na ile ma odrębną specyfikę? Badano praktyki życia codziennego w późnej dorosłości w pięciu miejscowościach oraz dyskurs na temat starości w dwu sezonach popularnego polskiego serialu. Wśród badanych emerytów dominują praktyki użyteczności i unikania bezczynności charakterystyczne dla starości “przy rodzinie” bądź osamotnienie wynikające z izolacji od więzi rodzinnej. Trzeci wiek upowszechnia się w ramach oferty aktywizacyjnej pierwszego i trzeciego sektora. Do podjęcia praktyk trzeciego wieku motywuje osoby starsze ucieczka przed samotnością. Wewnętrzny mechanizm, będący motorem tych praktyk jest taki sam jak na Zachodzie, jest nim poszukiwanie przyjemności. Wzorców zachowań dostarczają media. Wykształca się nowoczesny hedonizm polegający na poszukiwaniu przyjemności w każdym doświadczeniu, charakterystyczny dla zachodnich społeczeństw konsumpcyjnych. Słabo rozwinięty jest aspekt konsumpcji czasu wolnego za pomocą usług rynkowych ze względu na mniejszą zamożność polskich emerytów.
Instytut Socjologii Uniwersytet Wrocławski
click here to follow the link
Instytut Socjologii Uniwersytet Wrocławski
click here to follow the link
Grotowska, Stella. Red.
Libiszowska-Żółtkowska, Maria. Rec.
Taranowicz, Iwona. Red.
Grotowska, Stella. Red.
Taranowicz, Iwona. Red.
Libiszowska-Żółtkowska, Maria. Rec.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:58905 ISBN 978-83-63322-24-3
Understanding Ageing in Contemorary Poland: Social and Cultural Perspectives,s.151-159
Jul 21, 2022
Sep 30, 2014
339
382
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/59015
Edition name | Date |
---|---|
The third age in Poland. Pleasure and a new form of sociality | Jul 21, 2022 |
Taranowicz, Iwona Grotowska, Stella. Red. Libiszowska-Żółtkowska, Maria. Rec. Taranowicz, Iwona. Red.
Kowalewska, Kinga
Banaszak, Ewa Florkowski, Robert Grotowska, Stella. Red. Libiszowska-Żółtkowska, Maria. Rec. Taranowicz, Iwona. Red.
Kalinowska, Monika Anna Grotowska, Stella. Red. Libiszowska-Żółtkowska, Maria. Rec. Taranowicz, Iwona. Red.
Grotowska, Stella. Red. Libiszowska-Żółtkowska, Maria. Rec. Taranowicz, Iwona. Red.