Object structure
PLMET:

click here to follow the link

Title:

Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem

Creator:

Przanowska, Małgorzata

ORCID:

0000-0002-2109-7898

Subject and Keywords:

pytanie   pytajność   otwartość   sens edukacji   edukacja   wolność   twórczość   rozpoznanie   ruch istnienia   myślenie   doświadczenie   zmiana życia   kształtowanie, theoria

Abstract:

W artykule postawione zostaje pytanie o utopię i edukację oraz o ich wzajemne związki. Autorka ukazuje impuls hermeneutycznego odczytania tych związków w doświadczeniu pytajności i pytajności doświadczenia, które streszcza się w motywie strzeżenia otwartości i możliwości tworzenia. Autorka proponuje ćwiczenie intelektualne (utopistyczne), aby spróbować dostrzec inny niż użytkowo--instrumentalny (narzędzie naprawy lub ulepszenia świata) sens edukacji. W rezultacie dochodzi do wniosku, że edukacja posiada możliwość i rzeczywistość bycia eudukacją, czyli udziałem w radości rozpoznawania i otwierania możliwości szczęśliwego życia.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2022

Resource Type:

tekst

Detailed Type:

rozdział

Identifier:

doi:10.34616/146562   ISBN 978-83-62618-75-0

Language:

pol

Access rights:

Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

License:

Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)

Rights holder:

Copyright by Małgorzata Przanowska

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

z.m.