Object structure
PLMET:

click here to follow the link

Title:

Sztuka złożoności – utopijny i sceptyczny impuls w edukacji politycznej Michaela Oakeshotta (szkic o konwersacji)

Creator:

Maliszewski, Krzysztof

ORCID:

0000-0001-9044-8156

Subject and Keywords:

edukacja polityczna   liberal education   złożoność myślenia i działania   demokracja   człowiek masowy   rozmowa   Oakeshott

Abstract:

Artykuł rozpatruje pojęcie edukacji politycznej w kontekstach złożonego charakteru polityki oraz kryzysu demokracji liberalnej. Podstawą analiz jest dzieło wybitnego brytyjskiego filozofa Michaela Oakeshotta w trzech zakresach: historycznej dialektyki skłonności utopijnej i skłonności sceptycznej w sprawowaniu rządów, genezy człowieka masowego oraz edukacji politycznej jako jednego z wariantów tradycji liberal education. Autor tekstu korzysta z tropów Oakeshotta, aby odpowiedzieć na pytanie o kształt edukacji politycznej, która poważnie traktuje, z jednej strony, wielowymiarowość i antagonistyczny charakter polityki, a z drugiej strony – problematyczną kondycję współczesnej demokracji. Wiemy tyle, że nie może to być edukacja, która wdraża człowieka do gotowego wzoru działania politycznego. Chodzi raczej o kształcenie, które polega na inicjacji w polityczną rozmowę.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2022

Resource Type:

tekst

Detailed Type:

rozdział

Identifier:

doi:10.34616/146557   ISBN 978-83-62618-75-0

Language:

pol

Access rights:

Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

License:

Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)

Rights holder:

Copyright by Krzysztof Maliszewski

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

z.m.