political education
liberal education
complexity of thinking and acting
democracy
mass man
conversation
Oakeshott
edukacja polityczna
liberal education
złożoność myślenia i działania
demokracja
człowiek masowy
rozmowa
Oakeshott
The article considers the concept of political education in the context of the complex nature of politics and the crisis of liberal democracy. The analysisis based on the work of the outstanding British philosopher Michael Oakeshott in three areas: the historical dialectic of utopian inclination and skeptical tendency in governance, the genesis of mass man and political education as one of the variants of the liberal education tradition. The author of the text uses the traces of Oakeshott to answer the question about the shape of political education, which takes seriously, on the one hand, the multi dimensionality and antagonistic nature of politics, and on the other hand – the problematic condition of contemporary democracy. All we know is that it cannot be education that introduces a person to a ready-made model of political action. Rather, it is about education that involves a initiation into the political conversation.
Artykuł rozpatruje pojęcie edukacji politycznej w kontekstach złożonego charakteru polityki oraz kryzysu demokracji liberalnej. Podstawą analiz jest dzieło wybitnego brytyjskiego filozofa Michaela Oakeshotta w trzech zakresach: historycznej dialektyki skłonności utopijnej i skłonności sceptycznej w sprawowaniu rządów, genezy człowieka masowego oraz edukacji politycznej jako jednego z wariantów tradycji liberal education. Autor tekstu korzysta z tropów Oakeshotta, aby odpowiedzieć na pytanie o kształt edukacji politycznej, która poważnie traktuje, z jednej strony, wielowymiarowość i antagonistyczny charakter polityki, a z drugiej strony – problematyczną kondycję współczesnej demokracji. Wiemy tyle, że nie może to być edukacja, która wdraża człowieka do gotowego wzoru działania politycznego. Chodzi raczej o kształcenie, które polega na inicjacji w polityczną rozmowę.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136851 doi:10.34616/146557 ISBN 978-83-62618-75-0
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Copyright by Krzysztof Maliszewski
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 21, 2023
Mar 20, 2023
6
9
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146557
Edition name | Date |
---|---|
Sztuka złożoności – utopijny i sceptyczny impuls w edukacji politycznej Michaela Oakeshotta (szkic o konwersacji) | Mar 21, 2023 |
Bochno, Ewa
Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.