Object

Title: Posiadanie rodzeństwa a kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci w wieku szkolnym w dobie pandemii COVID-19

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Posiadanie rodzeństwa a kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci w wieku szkolnym w dobie pandemii COVID-19

Alternative title:

Siblings and the socio-emotional competences of school children in the time of the COVID-19 pandemic

Creator:

Lasota, Agnieszka   Józefacka, Natalia Maja   Płoszaj, Małgorzata

ORCID:

0000-0001-6128-7859   0000-0002-1674-3760   0000-0003-1277-8138

Subject and Keywords:

siblings   socio-emotional competencies   COVID-19   executive functions   prosocial behaviour   school-age  
rodzeństwo   kompetencje społeczno-emocjonalne   COVID-19   funkcje wykonawcze   zachowania prospołeczne

Abstract:

Having siblings can be perceived both as a protective factor and a factor hindering the development of socio-emotional competencies of children starting school. It can protect against internalizing behaviours and favour externalizing behaviours. The research also highlighted gender differences. With regard to the girls, the number of siblings was important for the skills related to cognitive behaviour control, i.e., inhibition, and positive social adaptation. In boys, the greatest variation occurred in terms of prosocial behaviour.  

Rodzeństwo może być postrzegane jako czynnik zarówno ochronny, jak i utrudniający kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Posiadanie rodzeństwa może chronić przed zachowaniami internalizacyjnym i sprzyjać zachowaniom eksternalizacyjnym. Badania zaakcentowały także różnice płciowe. W przypadku dziewczynek liczba rodzeństwa miała znaczenie dla umiejętności związanych z poznawczą kontrolą zachowania – hamowaniem oraz pozytywnym społecznym przystosowaniem. U chłopców największe zróżnicowanie występowało w zakresie zachowań prospołecznych.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Wydawnictwo Naukowe EDUsfera

Date issued:

2022

Detailed Type:

artykuł

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:135565   ISSN 2082-9019   e-ISSN 2300-5866

DOI:

10.34616/wwr.2022.2.211.230

Source:

Pdg P 343

Language:

pol

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 27 (2022/2)

Is referenced by:

click here to follow the link

Access rights:

Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

License:

Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

z.m

Object collections:

Last modified:

Aug 11, 2023

In our library since:

Nov 9, 2022

Number of object content hits:

93

Number of object content views in PDF format

101

All available object's versions:

https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/145511

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information