Educational function of the police. The Polish perspective
Wychowawcza funkcja Policji. Perspektywa polska
polish police
pedagogical culture
education
upbringing impact
educationaland preventive activities
policja polska
kultura pedagogiczna
wychowanie
środki oddziaływania wychowawczego
działalność edukacyjno-profilaktyczna
The article is an attempt to show that apart from the regular functions of the police, such as the preventive function and the repressive function, a new function – an educational one - is dynamically developing. Social, and political, changes in Poland after 1989, resulted in a revision of the police formation, the key elements ofwhich were the changes in the image of the police officer in the social perception, and the expectations that the police would redefine its mission in the spirit of Community Policing, to be involved in proactive activities in the local environment. The article describes the legal basis for the development of the educational activity of police officers, and it also reveals the organizational and mental obstacles that hinder this activity. Recommendations for practice are presented in the final part of the study, and they may provide guidelines on how to effectively shape the pedagogical culture ofpolice officers.
Artykuł stanowi próbę wykazania, że obok klasycznych funkcji Policji takich, jak funkcja prewencyjna i funkcja represyjna dynamicznie rozwija się nowa funkcja – wychowawcza. Zmiany społeczno-polityczne w Polsce po roku 1989 spowodowały odrodzenie się formacji policyjnej, gdzie kluczowe znaczenie miała zmiana wizerunku policjanta w percepcji społecznej i oczekiwania, że Policja na nowo zdefiniuje swoją misję w duchu idei Community Policing na rzecz działań proaktywnych w środowisku lokalnym. W artykule wskazano na podstawy prawne umożliwiające rozwój działalności pedagogicznej policjantów demaskując przy tym przeszkody organizacyjne i mentalne, które tę działalność utrudniają. Rekomendacje do praktyki wprowadzone w końcowej części opracowania mogą stanowić wskazówkę jak skutecznej kształtować kulturę pedagogiczną policjantów.
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133308 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 23 (2/2020)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jan 14, 2022
111
122
https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142813
Edition name | Date |
---|---|
Wychowawcza funkcja Policji. Perspektywa polska | Mar 28, 2022 |
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Kożuchowski, Józef Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
Kiełb-Grabarczyk, Dorota Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Dec-Pietrowska, Joanna Walendzik-Ostrowska, Agnieszka